Road Racing Grunn & Friends #3 – Belgische Ardennen

Donderdag 18 juli was een dag waar Robin, Joost & friends lange tijd naar uitkeken. Al in het voorjaar werd een appgroep opgericht om elkaar helemaal de kop gek te maken over (o.a.) het fantastische Circuit de Spa Franchorchamps!

Je zou bijna zeggen: wie kent het niet? Legendarisch asfalt dat kronkelt door de Belgische Ardennen, met unieke bochten zoals Eau Rouge en Blanchimont. In de avond van 17 juli zijn we samen met Jeroen van JK Motoren vanuit het hoge Noorden afgereisd richting het Zuiden, op naar Spa. Een rit van sikkom 5 uur 🙈

Rond 23u werd een plek op de paddock achter de Formule1 boxen bemachtigd en even bijgekletst met de rijders uit de groepsapp. Niet iedereen kende elkaar al van gezicht en soms valt dat toch tegen, gelet op kapsels bijvoorbeeld 😆
Het ietwat verspreide tentenkamp bestond uit 7 man: Tobias, Laurens, Mike (bekend van 4 en 5 juni Assen) Hans, Jeroen, Robin #758 en Joost #759. In plaats van nog een pilsje, werd de wekker gezet en gingen de tenten dicht voor wat broodnodige nachtrust.

 

Bonjour et gasss

Na een welverdiende nachtrust, een uiterst Belgische motorkeuring en een drietalig praatje, zou de 1e sessie starten om 09.40u, in de groep Fast. We hadden ons met zijn allen ingeschreven in dezelfde groep en Robin had al voorgesteld om wat rondes voor te rijden (Robin heeft eerder op Spa gereden) om de anderen de lijnen van het circuit te leren. Dat is best een opgave op dit 7 kilometer lange circuit, met hoogteverschillen en meerdere blinde bochten.

Hoogste tijd om de bandenwarmers te ontmantelen en het circuit op te gaan!

Robin over Sessie 1:

Van het voorrijden kwam weinig terecht, vanwege de grote snelheden die hier behaald worden 😆. Wat me wel een beetje zorgen baarde, waren de grote onderlinge verschillen qua snelheid, met diverse rijders op de baan.
In de middag zou er geschoven worden met rijders aan de hand van rondetijden, dus dat was dan ook een aangenaam vooruitzicht, zo lang mijn rondetijden maar snel genoeg waren om in een snellere groep geplaatst te worden.
Man man man, wat een gaaf circuit is dit toch! Ik kwam dan ook met een big smile het circuit af en de overige rijders waren ook erg onder de indruk van deze rollercoaster dwars door het Ardense landschap.

Joost over Sessie 1:

Ik had me een beetje het Spa voorgesteld dat ik, toen ik een jaar of 9 was, heb rond gelopen met mijn familie. Ik wist dus in ieder geval hoe lang het is. Gek genoeg ging de eerste ronde enorm snel voorbij!
Man, wat gaaf om vanuit La Source het ‘rechte’ stuk op te knallen, langs de muur naar beneden, richting Eau Rouge. Alleen al over die bocht zou ik een verslag kunnen typen, maar laat ik deze sessie kort samenvatten. Ik kon Robin een paar bochten volgen, maar besefte me ook dat de snelheden op dit circuit hoog liggen en ik de ins- en outs nog niet ken. Eerst maar eens ‘rustig’ de lijnen verkennen en dat ging prima. Dit snelle, vloeiende bochtenwerk bevalt mij en de R6 goed.

Jeroen over Sessie 1:

Robin bijhouden bleek onbegonnen werk op een voor mij onbekend circuit. Gelukkig bij iemand kunnen aanpikken, om eerst eens rustig de baan te kunnen verkennen.
Dit bleek nog best wel een dingetje. De baan is 7 Km lang en heeft veel blinde bochten door het hoogte verschil. Ook ligt de bochtensnelheid hier erg hoog.

Sessie 1 duurde maar 20 minuten; de overige sessies hadden we 25 minuten rijtijd. Dat vliegt zo voorbij, want een beetje een snel rondje op ons niveau begint rond de 3:00 minuten.

Joost over Sessie 2:

Hoe het circuit na Eau Rouge verder loopt, wist ik gelukkig redelijk goed dankzij raceliefhebberij en pc-games. Ik had me voorgenomen deze sessie verder te focussen op het vinden van de juiste versnellingen voor elke bocht. De meeste bochtencombinaties gingen al lekker, maar soms liep ik te kloten in de 3 (i.p.v. 2 of juist 4), waardoor ik ‘drive’ miste om de bocht uit te komen.

Terwijl ik de meeste hobbels en kuilen in het asfalt nu ook wel had ontdekt, werd de sessie vroegtijdig afgevlagd. Niet wetend wat voor tijd ik de 1e sessie heb gereden, was ik na deze sessie best blij verrast met een 2:59.

Robin over Sessie 2:

Deze sessie kwam ik al in een lekkere flow en mijn tijden gingen al richting de 2:55 minuten, dus prima. De sessie werd helaas iets eerder afgevlagd vanwege een zware crash in Eau Rouge. De betrokken rijder was er helaas 1 uit ons groepje, dus de schrik zat er even goed in!
Op de mountainbike richting medical center gereden en gelukkig aldaar was Laurens aanspreekbaar en is van hieruit richting ziekenhuis gebracht voor een CT scan, resultaat 2 ribben gebroken, een zware hersenschudding en de motor flink total loss 😢.

Jeroen over Sessie 2:

De 2e sessie begon ik de baan een beetje te kennen en ging het gas er ook wat meer op. Nu kon ik ook de tips voor een juiste zithouding gaan uitvoeren. Bij terugkomst in de paddock was ik het wel met rest eens: WAT EEN CIRCUIT!!
Helaas bleek dat we iemand misten van onze groep en even later dat Laurens was gecrasht. Dan ga je toch wel even weer nadenken hoe gevaarlijk onze hobby is…

Pauze en bezinning

In de middagpauze hebben we even een momentje voor onszelf gehad, zeker ook voor Robin nodig om de afgelopen 14 dagen te relativeren. Met het oog op de vele zware crashes die hij zag en eerder zelf meemaakte, met alles wat erbij komt kijken. We doen dit voor ons plezier en het is oh-zo gaaf, maar de risico’s van de sport komen soms ook akelig dichtbij.
The ride must go on though, dus terug naar het circuit en gas op die pony’s ✊

Robin over Sessie 3:

Ik mocht met mijn tijd van vanochtend starten in een snellere groep, Very fast.
Dit was toch wel een stuk fijner rijden en ik kreeg al minder te maken met langzamere rijders. Ik kon dan ook constant in de 2:53 minuten rijden en het gevecht aan gaan met al die dikke pk-pakhuizen zoals de BMW S1000rr, Aprilia RSV4r en andere dikke 1000’s. Het leek de NK Sport 1000 wel 😂!

Joost over Sessie 3:

Nu ik wist welke versnellingen te gebruiken en met een tijd onder de 3 minuten al op zak, was ik van plan meer ontspannen te rijden. Ook met in het achterhoofd Laurens’ crash en een momentje dat ik zelf al had bij het omgooien in Eau Rouge, was ik deze sessie minder aan het pushen.
Niet dat het minder hard ging, maar ik had meer rust in de motor. Bijvoorbeeld Double Gauche, een hele gave linker combinatie, kwam ik nu heel mooi door in 4. De laatste 2 rondes kon ik volledig zonder verkeer rijden en dat maakte dat ik een 2:55 wist te klokken!

Jeroen over Sessie 3:

De 3e sessie heb ik ook gewoon heerlijk gereden en het circuit nog beter leren kennen, zonder de intentie om sneller te gaan dan de 3:05 die ik al had gereden.

Robin over Sessie 4:

Het had inmiddels al wat gespetterd en de vrees was dan ook dat het deze sessie niet droog zou blijven. In mijn 2e ronde begon het daadwerkelijk te regenen, waardoor de sessie vroegtijdig afgevlagd werd, wel zo fijn want met slick banden in de regen is nou niet bepaald ideaal!

Buitje!

Het brak even flink los boven de paddock, net voordat Robin binnen kwam rijden. Joost en Jeroen hadden inmiddels besloten de 4e sessie over te slaan. Niet nat genoeg voor regenbanden en geen zin in geglibber. Gelukkig zette de regen niet echt door, droogde het asfalt snel en konden we op een droog circuit de laatste sessie starten!

Robin over Sessie 5:

Laatste sessie van de dag, zo’n laatste sessie is altijd wel een beetje dubbel ja je wil nog 1x knallen maar ja je wil ook de boel heel houden.
Ik reed deze sessie rond in een fijne flow en heb de dag dan ook echt goed afgesloten met een rondetijd van 2:52.3, iets waar ik tevreden mee was.
Het plezier heb ik dan ook weer herpakt en we denken weer voorwaarts richting de NK Sport 1000 wedstrijd van 3 augustus op Assen!

Joost over Sessie 5:

Met het skippen van de 4e sessie kon ik mooi wat rust pakken. Het is dan geen racedag, toch is iedere sessie op dit circuit fysiek wel te merken.

Samen met Jeroen vertrok ik vrij laat uit de tent, om de banden niet teveel te laten afkoelen. Dit betekende achteraan de groep starten en dat bleek een prima zet.

Deze laatste sessie heb ik enorm veel rijders kunnen inhalen, vooral door uitremmen aan de binnenkant. Tot op heden vond ik dat enorm spannend, omdat je van je lijn af moet en dat maakt het insturen weer lastig. Groep Fast, waarin ik de hele dag reed, bleek perfect omdat ik één van de snellere rijders was en dus lekker kon oefenen op inhalen. De dikke duuzends die soms op het rechte stuk voorbij kwamen stomen, waren ideaal om even later weer uit te remmen. Ik heb genoten!

Jeroen over Sessie 5:

De 5e sessie was het gelukkig weer droog en daarom hadden we zin in voorlopig onze laatste rondjes Spa.
Tijdens deze sessie vernam ik goed dat de tips geholpen hadden en mijn zitpositie al aardig verbeterd was. Hierdoor kreeg ik veel meer rust in de motor en heb ik wederom heerlijk rond de 3:05 gereden.

Na de laatste sessie werden rap de spullen ingepakt en besloten dat Joost #759 de auto van Laurens zou rijden met de Honda in de trailer erachter. Onderweg naar Groningen hebben we Laurens en zijn spullen thuis gebracht en uiteindelijk waren we rond 00.30 weer in Niezijl om de motoren natgeregend de schuur in te rollen.

Wederom hebben we een machtig avontuur met onze racevrienden mogen beleven. We zijn dankbaar dat we de kans krijgen om zo met volle teugen te mogen genieten!

Nu nog wat hele vette foto’s en dan snel op naar ons eigenste Drenthe, voor ZAC Race 11+12 – TT Circuit Assen 🇳🇱

Oh ja, de onboards van Robin #758 volgen spoedig!

Les photos

Categorieën: Circuitdag