Road Racing Grunn & Friends #4

Afgelopen woensdag 14 augustus was opnieuw een TTrainingsdag voor een gedeelte van het team: Robin #758 ging samen met Jeroen (JK Motoren) en Jannes (JCustomworks) vrij rijden op Assen, via CRT Holland. Anders dan de voorspellingen bleek het weer deze dag prima, dus dat was mooi meegenomen 🌤️

Er reden vier groepen, A t/m D, met A als snelste groep. Robin en Jeroen waren ingeschreven in groep B, Jannes in groep C. De GSX-R’s stonden mooi onder de extra grote tent die Jannes had meegenomen en om 09.20u ving de 1e sessie aan voor Robin en Jeroen.

 

Robin over Sessie 1 en 2:

Het was mijn insteek om, na de gave races van 3 augustus, het vandaag wat rustiger aan te doen in de B groep, wat mij de tijd zou geven om tijdens de eerste 2 sessies Jeroen te kunnen filmen. Ook zou ik hem voorrijden om te laten zien welke lijnen er mogelijk zijn op Assen. Dit was het plan
De baan op met Jeroen dus, om bijvoorbeeld te laten zien hoe laat je kan remmen. Dit hield ik 2 ronden vol, maar toen werd me duidelijk dat het tempo in de B groep nog niet erg hoog lag, waardoor ik mij niet echt prettig voelde op de baan. Ik besloot daarop Jeroen los te laten en een paar ronden “rustig” voor mezelf te rijden.
Resultaat: vanwege mijn rondetijden moest ik al gauw na de sessie bij de organisatie komen en werd ik overgeplaatst naar groep A.

Nou, Sessie 2 dan maar weer gassen in de snelste groep (waar ik ook gewoon thuis hoor). Deze sessie lekker gereden, vrij constant in de 1:55.
De achterband gaf al wel aan dat het beste eraf was, maar voelde nog beheersbaar en ik had de 750 mooi onder controle.

 

Jeroen over Sessie 1 en 2:

De regenbanden konden gelukkig in de kar blijven staan en de 1e sessie zou Robin mij even een paar ronden volgen. Dit is net zoals op Spa weer op niets uitgelopen😂
Ik kon ook deze keer Robin’s tempo nog niet bijhouden en hierdoor was Robin ca. 10 seconden sneller dan mijn 2:06. Toch geen verkeerd begin van de dag.

Voor de 2e sessie een paar kleine aanpassingen gedaan aan de vering. Dit resulteerde direct in meer rust in de motor. Zo reed ik deze sessie een mooie 2:01!

Jannes over Sessie 1 en 2:

Ik had me ingeschreven voor groep C, dus de eerste sessie startte om 09.46. Vrij vooraan de baan op en lekker rijden. Eerste rondje weer even wennen en daarna het gas erop. Erg lekker gereden deze sessie, met als resultaat een nieuw PR van 2:08.6. Weer 6 seconden eraf, dat zijn grote stappen.

Klaar voor Sessie 2. Vanaf onze plek op de paddock hadden we zicht op het parc fermé. Ideaal: zodra er werd afgevlagd de warmers eraf en je kunt vrijwel direct de baan op. Deze sessie ook weer lekker gereden, alleen reed ik constant op groepjes van 3 of 4 man. Lastig om die snel (en netjes) voorbij te steken en zo een snelle ronde te rijden. De sessie toch afgesloten met een 2:07.8. Toch weer bijna een seconde sneller ✊

 

 

Robin over Sessie 3:

Beetje ’t zelfde verhaal als de 2e sessie, dus constant weer die 1:55’ers met een versleten achterband.
Hier was ik best tevreden mee eigenlijk, maar hierop besloot ik wel alvast om na de pauze nog maar 1 sessie te rijden.
Deze sessie wel een mooie battle gehad met een Aprilia RSV4, welke ik ken vanuit de ZAC. Hij rijdt daar in de Supersport 1000 en ik heb al met hem gestreden tijdens de wedstrijden van Zandvoort, waarbij Sport en Supersport bij elkaar reed. Dit was dus voor mij de gelegenheid om alvast te proeven aan de Supersport 1000 op Assen😉

2x remde ik de RSV4 uit bij de Strubben en de GT (inmiddels bekende uitrempunten voor mij) en uiteraard kwam hij 2x terug op vermogen. Bij de Haarbocht liet ik het er echter niet bij zitten en gaf ik hem een lesje laat remmen, waardoor hij de uitloopstrook op moest en ik gewoon instuurde. Hierna koos hij eieren voor zijn geld, mij achterlatend met een big smile achter mijn vizier 👊

Jannes over Sessie 3:

Na sessie 2 bij de organisatie gevraagd of ik overgeplaatst mocht worden naar groep B. Tijd-technisch kan dat, want groep B is 1:57 tot 2:10. Goedgekeurd, dus de 3e sessie starten in Groep B samen met Jeroen. Even wennen aan de toch wel wat snellere rijders, maar al snel reed ik een aantal ronden in complete vrijheid. Deze sessie afgesloten met een 2:07.3. Weer een halve seconde eraf. Dit gaat mooi!

Jeroen over Sessie 3:

De 3e sessie startte ik samen met Jannes en met de gedachte nog iets sneller te gaan, om zo in de buurt van de magische grens van 2.00min te kunnen komen. Bij terugkomst op de paddock bleek ik een 2:00 gereden en was ik weer super tevreden!

Pauze

Tijdens de pauze was er wederom een hoop visite rond de partytent en ook Henk Cruiming was weer aanwezig voor geweldig mooie circuitplaatjes.

Jeroen over Sessie 4:

In sessie 4 ben ik eerst 2 rondjes achter Jannes blijven rijden. Top dat hij kon worden overgeplaatst en dat we daardoor samen konden starten. Na ongeveer 2 ronden ben ik weer vrij gaan rijden en dat resulteerde weer in een nette 2:01.

Jannes over Sessie 4:

De 4e sessie met wat tips op zak over de Strubben (rotbocht) weer de baan op. Ook deze sessie erg lekker gereden. Weer redelijk vrij baan gehad en daardoor weer lekker m’n eigen ding kunnen doen. Nog wel even geprobeerd om bij Jeroen aan te haken, maar dat verschil is nog te groot. De sessie afgesloten met 2:06.8. Weer een halve seconde winst!

Robin over Sessie 4:

Dit zou voor mij de laatste sessie worden gezien de versleten achterband. In de outlap gelijk lekker op het gas om warmte in de banden te houden en gereed om er nog een lekkere sessie van te maken, aankomend bij Hoger Heide wil ik, zoals gebruikelijk, terugschakelen van 6 naar 5 om daarna Ramshoek in te sturen.
Ssshhhiiitttt de versnelling blijft hangen tussen 5 en 6 en de bak vind dat niet fijn, dus pak snel de koppeling erbij om deze te ontlasten vanaf dat moment gaat het ineens heel snel…
Ik schiet de uitloopstrook op en durf eigenlijk de koppeling niet meer te lossen, omdat ik niet zeker weet in welke versnelling ik nu zit. Insturen naar links gaat niet meer, vanwege de te hoge snelheid, dus dan maar door de grindbak.
Enige wat nu nog door me heen gaat is dat ik hier niet moet gaan vallen of remmen want dan val ik ook… pfff, grindbak gehad nu op het gras, nog steeds veel te hard. Nu ga ik wel remmen, maar niet te hard want ook dan trek ik hem onderuit. Lang de tijd heb ik niet, want voor me is de bandenstapel en links van me een TALUD naar beneden😫!!! dus uiteindelijk de keuze gemaakt in te sturen richting bandenstapel en hier ben ik tegenaan gereden en omgevallen.
Binnen no time had ik de motor al opgetild om weg te rijden richting mijn tent (de motor was nog rijdbaar), echter de toegesnelde baancommissarissen wezen mij erop dat ik verplicht naar het medical center moest om mezelf fit te laten verklaren. Al zou ik de laatste sessie toch al laten zitten, heb ik dat natuurlijk even gedaan ✔️

Jeroen over Sessie 5:

De laatste sessie ben ik ook weer samen met Jannes gestart. En omdat mijn achterband wel zo goed als op was heb ik me aangepast aan zijn tempo en zo toch nog wat lekkere rondjes kunnen maken.

Jannes over Sessie 5:

De vermoeidheid en de korte nacht begonnen hun tol wat te eisen. Dit kost toch wel een hoop kracht en energie! Wederom wel erg lekker gereden, alleen na een paar ronden, begonnen er toch wat foutjes in te sluipen. Hierdoor besloot ik de sessie iets voorbij de helft maar af te breken. Toch nog wel 0.2 seconde sneller en hierdoor staat mijn nieuwe PR nu op 2:06.667. Al met al een zeer geslaagde dag met een hoop gezelligheid. Iedereen die langs is gekomen weer bedankt!

Nadat alles was opgeruimd en ingeladen, hebben we nog even gezellig een biertje gedronken en zijn we met een goed en tevreden gevoel huiswaarts gegaan.

Al met al heeft Robin vandaag geluk gehad en op de juiste wijze, wellicht uit veel ervaring, goed gehandeld waardoor de schade enorm beperkt is gebleven. As we speak is de motor alweer nagelopen door JK Motoren. Jeroen, je bent een topper en wat fijn dat wij bij jou terecht kunnen met onze motoren!!! 👍

Check vooral ook nog even Jannes’ onboards @ YouTube 😎 Robin’s beelden met Jeroen verschijnen binnenkort op ons kanaal!

26 augustus zal Robin een cursus Mental Coaching Riding volgen bij Racecracks.nl, erg benieuwd wat dit brengt en wat je hiervan kunt opsteken. 1 september rijdt Robin samen met Jeroen enkele sessies op Assen, en 2 september is Joost er ook weer bij tijdens de 4 uren van Assen met Robin#759 en Dennis#346. Braaap!

Foto’s!

Categorieën: Circuitdag