58 voor allen, allen voor 1

Na veel voorbereiden en afstemmen was het eindelijk tijd voor het hoogtepunt van ons raceseizoen: de 4 uren van Assen. Een heuse endurance race met maar liefst 41 Rookie, Sport en Supersport teams. Ingeschreven in de Sportklasse -onder ’t legendarische nummer 58- gingen Road Racing Grunn en GewoonDennis Racing #346 dit avontuur aan met als pitcrew Jeroen, Jannes, Koen en Bert.

 

De avond voor de race konden we ‘onze’ pitbox 13 alvast betrekken en o.a. de motoren brengen. Dat scheelt weer gesjouw op de racedag! 💪 Toen het spul was neergezet maakten Dennis en Koen nog een trackwalk, om snel daarna de B&B in Hooghalen op te zoeken. Robin en Joost hebben de luxe binnen een half uurtje thuis te zijn en kozen dus voor eigen stee.

Op maandagochtend 2 september was kort voor 7.30u het team compleet. Nog net tijd om de finishing touch te leggen aan de motoren en de pitbox: alles gereed voor een intensieve dag met bezoek van enthousiaste familie, vrienden, kennissen en sponsors. De familie Batterink stond garant heerlijke, piekfijn verzorgde catering 🤗

Op het programma ’s ochtends 4 vrije trainingen met aansluitend 4 kwalificatie runs, voorafgaand aan dé race om 13u. Een vol programma dus!

 

Vrije training en Kwalificatie

Om 09.20 begon de 1e vrije training, op een nog opdrogende baan. De Yamaha R6 van Joost was voorzien van een gloednieuwe achterband, want er zouden vandaag best eens wat meters gereden kunnen worden.

Joost over FP1:

Omdat ik 3 augustus voor het laatst op de R6 zat, wilde ik graag de eerste meters maken om het gevoel goed te hebben voor de race. Het nog vochtige asfalt maakte echter dat ik voorzichtig moest beginnen aan m’n rondjes. Vooral de Ruskenhoek en De Bult / Mandeveen bleef het deze hele sessie nog nat. Ik kan inmiddels redelijk omgaan met zulke omstandigheden en reed steady m’n rondjes, als snelste een 2:13.

De volgende sessie was aan GewoonDennis. Voorafgaand aan deze spannende wedstrijddag was de tank van de Aprilia RSV 1000 voorzien van een nieuwe brandstoffilter, slangen en klemmen. Dit in de hoop dat hij niet meer stil zou vallen…

Dennis over FP2:

Er was al een mooi droog stuk ontstaan en dit zorgde ervoor dat ik van begin af aan wel vast lekker kon rijden. Toch zorgen die random natte plekken tussen je oren nog wel voor wat ”onzekerheid”, dus mooi rustig meters maken.

De achterkant zette een aantal x wat stappen opzij, bij terugkomst in de box bleek de achterband dan ook hélemaal op.. Voordeel van de Endurance is dat we een heuse pitcrew hadden in de vorm van Koen, Jannes, Jeroen en Bert dus mijn bandje werd gewisseld terwijl ik onze sponsoren/familie/support kon verwelkomen 😁

Robin had de zondag voor de race nog 2 sessies gereden met Jeroen. De Suzuki GSX-R 750 en coureur helemaal klaar om te checken hoe het circuit er vandaag bij lag.

Robin over FP3:

Conform indeling zou ik 1 vrije training en 1 kwalificatiesessie rijden; de rest werd gereden door Joost en Dennis. Mijn vrije training was oké, zonder schokkende rondetijden vanwege toch nog een paar natte plekken op het circuit. De motor voelde goed, met verse banden voor en achter: de avond ervoor nog ff gauw door JK Motoren erop gelegd. Top! 👍

 

FP4 begon wat later, omdat in de vorige sessie een oliespoor was neergelegd van Hoge Heide t/m de pitstraat. In de Ramshoek gingen meerdere rijders onderuit, maar de marshalls hadden de boel gauw weer netjes.

Joost over FP4 en QP3:

Zo’n cementspoor doet wel wat met je vertrouwen, in een bocht waar je met 200 uit komt (Ramshoek dus)… Toch weer fijne meters gemaakt met een 2:00 op de klok. We komen er wel, haha.

De kwalificatie sessie kreeg ik meer vertrouwen langs o.a. het cement in de Ramshoek en reed ik mooi constant in de 2:00. In de laatste ronde een 1:59.0 neergezet 🤗

Robin over QP2:

Ik reed de 2e kwalificatie en mijn doel was om in de 1:55 te kwalificeren voor een goede startpositie in een veld van 41(!) motoren. Dit slaagde gedeeltelijk met een 1:56.0 en een beetje. Helaas werd de sessie na 4 ronden al met rood afgevlagd vanwege een oliespoor in de Ramshoek, waardoor er meerdere rijders betrokken raakten bij een crash 🙈

Dennis over QP1 en 4:

De 1e van de 4 kwalificatie trainingen ging lekker, de baan was droog. Wel wennen met alle klasses door elkaar heen, en ik reed voor het eerst met een 190 achterband en profiel vóór. Toch een 2:00.1 neergezet, dus dat bood perspectief voor QP4.

Omdat de snelste kwalificatietijd telt én bepaalt wie de Le Mans start gaat doen, was QP4 eigenlijk voor spek en bonen. Lekker meter maken! Dacht ik… Na een 5 tal ronden voelde ik bij aanremmen Ruskenhoek de achterkant glijden. Ik gokte teveel terugschakelen, dus rechtdoor gestuurd en omkijken waar ik de baan weer op kon.

Achter me een hele blauwe rookwolk, en in de verte een motor in stukken.. kak oliespoor door mij!  Elon bleek uitgegleden over mijn olie en zijn motor lag in stukken op en naast de baan 😱 Hij had gelukkig zelf niets en was er gezien de omstandigheden heel nuchter onder, nogmaals respect!

Middagpauze

…was er niet echt vanwege het uitvallen van de Aprilia 🙈 Er bleek een borgbout van het oliefilter gebroken, waardoor de olie door een kiertje weg kon lopen. Dennis eindelijk terug in de box (per fiets), was er nog maar weinig tijd voor de start. Tijd voor teamoverleg, keuzestress en een flinke crash van Robin op zijn vouwfiets (😫🙈😂). Kiezen tussen een beest van een 750 of een wat vriendelijkere 600, betekende dat Dennis en Joost de R6 zouden delen. We zouden wel tijd gaan verliezen met bijtanken, maar het was de beste oplossing om toch te racen.

In en om de pitbox was het inmiddels gezellig druk! De catering liep op volle toeren en maakte dat de trouwe support, maar ook spontane gasten zich welkom konden voelen. Mooi man!

 

Gentlemen, start your feet

Omdat we rijden met 2 motoren, hadden we als team besloten dat Robin zijn eerste stint 30 minuten zou rijden. Daarna Dennis 25 minuten stint 2 en dan Robin weer 30 minuten stint 3.

Robin over de Le Mans start:

Vanwege de snelste kwalificatietijd van het team, mocht ik de Le Mans start doen vanaf de 27e startpositie. Wat gaaf om dit eens mee te mogen maken!! De motoren staan opgesteld naast elkaar tegen de pitmuur en worden vastgehouden door een teamlid; in ons geval Jeroen. De rijders staan aan de andere kant van de baan te wachten totdat onze prachtige 3kleur wordt gezwaaid . Dan een korte sprint naar de motor, starten in de versnelling en gaaaassss! ✊

 

Robin’s Stint 1:

Robin komt goed weg en komt na 1 ronde zo rond de 24e plek overall door. Qua rondetijden draait Robin echt goed en weet hij al geregeld 1:55’ers te draaien, wat binnen de 2 seconden van zijn PR is. Een prima pace voor de endurance ✊

De 1e stint vliegt voorbij; ik word 2x ingehaald en haal zelf ook nog wat motoren in, maar wat is het lastig om het pitbord te zien zeg! Ik besluit daarop dan ook om maar op de klok te rijden bij start/finish, die afloopt van 4 uur naar 0. Rond 30 minuten wordt het pitbord door Koen uitgestoken PIT IN. Ronde afmaken en de pitstraat insturen, waar bij de box de transponder overgaat op de R6 en Dennis aan zijn stint kan beginnen.

Dennis’ Stint 2:

Robin reed een stint van 30 minuten waarna de eer aan mij was op Joost z’n R6, zodat ik meteen kon ”wennen”. 25 Minuten, 600 cc i.p.v. 1000, 4 cilinder i.p.v. 2, een andere zithouding enz. enz. Al m’n rempunten, instuurpunten waren anders op deze motor!

Ik begon mijn stint dan ook met een 2:07 (10 seconden onder mijn PR), maar kwam al gauw naar de 2:03/2:02. Dit gaf Koen mooi door op ons door AFMI Verspanende Industrie gesponsorde pitboard en dit werkte motiverend!

Intussen wordt de GSX-R overgenomen door Jeroen en Jannes en maken zij hem weer helemaal gereed, in de bandenwarmers en afgetankt. Na Dennis’ eerste stint mocht Robin meteen weer de baan op, zodat de R6 afgetankt kon worden voordat Joost zijn eerste racemeters kon maken.

Robin’s Stint 3:

Stint 2 gooide Robin er nog een schepje bovenop en weet zelfs in de 1:53 te rijden, slechts een paar duizendste boven zijn PR. Door het sterke rijden van Robin liggen we zelfs een tijd op P13 overal en P3 in onze klasse. Wie had dat kunnen bedenken voor een ‘Rookie’ team!

Joost’s Stint 4:

Lang gewacht om mijn bijdrage aan de race te mogen leveren, maakte de crew duidelijk dat Robin binnen 5 minuten binnen zou komen. Machtig hoe de crew er was om de bandenwarmers los te halen, zodra het sein Ramshoek werd gegeven. Alleen nog de transponder erop en hop!

Een paar rondjes onderweg, gingen helaas de Code 60 vlaggen en de handjes omhoog… nog niet eerder meegmaakt. Wat duurt een ronde met 60 km/u enorm lang zeg! Wel grappig om vlak voor het cementspoor in Hoge Heide, een boutje op het circuit te zien liggen 🙈

Gelukkig duurde het niet veel langer dan een rondje voor het gas er weer op kon in de Noordlus. Direct gleed de Ducati voor mij onderuit in de Strubben; oppassen dus met koude banden! Even later op m’n gemak kon ik nog mooi wat steady 2:02’s rijden.

 

Dennis’ Stint 5:

Het vertrouwen in de motor van Joost begon te groeien en ik zag na een aantal ronden een 1:59 op het pitboard! Dit gaf veel vertrouwen en uiteindelijk zag ik Koen heel hard zwaaien met het board want er stond een 1:58.6 op!

Meteen de ronde erna verremd (woohoo te enthousiast), maar ook deze sessie heelhuids terug in de box. Wel bleek nu dat 20 minuten op deze motor zoveel meer inspanning kostte (door alle factoren), wat maakte dat ik kramp kreeg in lies en bovenbeen.

Robin’s Stint 6:

Met het team besloten we dat Robin deze stint 40 minuten zou rijden, om het tijdsverlies door bijtanken/wisselen van Joost en Dennis op de R6 te beperken. Deze lange stint wist Robin constant in de 1:55 te rijden, waardoor we weer wat verloren posities terugpakten en weer op P6 terecht kwamen in onze klasse 👊

Joost’s Stint 7:

Robin kwam aanrollen en wederom ging de transponderwissel perfect dus kon ik los. Dacht ik.

Na ca. 1 ronde opnieuw Code 60. Gloeiende gloeiende, ze moeten me wel hebben vandaag! Deze keer duurde het ook een stuk langer dan de vorige, maar uiteindelijk mochten we weer. De groep voor mij was wat dapperder met koude banden en reed eerst van me weg, maar eenmaal weer in m’n ritme kon ik sommige rijders (voor)bij komen. Dat zorgde toch nog voor de racemeters die ik tot op dit moment eigenlijk had gemist. Ik kon dan ook voldaan na ca. 35 minuten de pitstraat opzoeken, om nog één keer m’n schatje uit te lenen 🤗

Dennis’ Stint 8:

Omdat ook de vorige sessie van Joost weer een Code60 had konden we het laatste uur prima in 2 stints verdelen en zo bleven er nog 18 minuten over voor mij. Ik kon met steady 2:01’s de finish bereiken, niet gek voor de eerste keer op deze 600!

Dat was ‘m dan!

Uiteindelijk worden we over all 23e, P9 van 17 teams in de Sportklasse. Een resultaat waar we als “Rookie” team enorm trots op kunnen zijn. Alle uren voorbereiding, de vele chatsessies via de app met daarbij soms ook meningsverschillen, meer dan waard. Iets met ‘voor herhaling vatbaar ‘ 😉

Grootste dank gaat uit naar onze crew. Zonder Jeroen, Bert, Koen en Jannes hadden we dit nooit kunnen doen: jullie zijn toppers en goud waard geweest tijdens dit evenement. Snel denken, aanpassen en doorpakken heeft deze dag tot een geweldig eind gebracht!

Bedankt ook de supporters die deze dag langskwamen om samen met ons te genieten. Wat hing er een toffe sfeer in onze pitbox 13. Ook enorm veel dank aan alle fotografen die ons nagenieten mogelijk maken! 👊

Crew Quotes

Koen

Na het hele seizoen bijstaan van GewoonDennis Racing, was het tijd voor de volgende uitdaging: de 4 uurs race als onderdeel van Road Racing Grunn!

Het mooiste vond ik het teamwork. We waren een geoliede machine, en dat met een team dat elkaar nog niet lang en goed kent. Dat is voor mijn beleving ook de familiesfeer van de ZAC, waardoor ik mee blijf gaan als ondersteuning!

Ondanks de problemen, hebben wij er met zijn allen het beste van gemaakt. Ook zijn er genoeg ideeën hoe het een volgende keer beter kan en kan ik niet wachten op een volgende keer!

Jannes:

De eerste keer een Le Mans start live gezien, dat is toch wel gaaf! Het was wel even puzzelen met de op voorhand bedachte rij tijden, na het uitvallen van de Aprilia van Dennis.

Toch wel leuk om op zo’n manier samen te werken en de 4 uren vol te maken!

Het was een mooie dag, zeker voor herhaling vatbaar, misschien zelfs wel als deelnemer?

Bert:

Mooi teamwork van 3 coureurs en crew! We hebben ontzettend geluk met het weer en echt iets moois neergezet met een team dat nog nooit eerder samenwerkte 👍🏻

Jeroen:

Het was voor mij de eerste keer dat ik bij een 4 uurs race was en dat direct als crew. Na een wat een rommelige start, kunnen we toch terugkijken op een mooie en leerzame dag. Op naar volgend jaar!

Speciale dank

Familie De Gier-Brouwer
Familie Batterink
Familie Van der Woude
Kevin Nijborg
Dakservice Gooiland
Ben Elsinga Autocleaning
AFMI Verspanende Industrie
Van Marle Grafische Industrie

Heul veul foto’s!

Met dank aan o.a. Wegraceinfo.nl, Foto/Video Henk Cruiming, Annet Fokkink, Grootjens Motorsport fotografie, Henk&Henk TT Brothers en Need4Speed fotografie.

Categorieën: ZAC2019