Afgelopen 26 maandag augustus stond er voor een deel van team Road Racing Grunn weer een dag vrij rijden op het programma. Dit was echter niet zomaar een vrij rijden dag: Robin #758 nam deel aan een uitgebreide training, genaamd Mental Racing Coaching via Racecracks.

 

Mede ZAC’ers Mike #288 en Frank #77 namen ook deel aan deze training, wat zorgde voor een relaxte sfeer gedurende de hele dag in pitbox nummertje 6. De cursus werd verzorgd door Jeroen Rensel a.k.a. Curly Joe. Jeroen is in het dagelijks leven onder andere mental coach en racet in de OW Supercup 1000.
Deze dag zouden er (maar) 3 sessies worden verreden, met daartussen veel theorie over hoe om te gaan met allerlei mentale facetten die bij het circuit racen om de hoek komen kijken.

In de boeken

Rond 07.30u alle spullen geïnstalleerd in pitbox 6, ingeschreven en de motor laten keuren. Even kennis gemaakt met Jeroen en met Ben, ook een ZAC’er, dus dit bracht het aantal rijders op 4 in de box. Na de verplichte briefing in het media center werd gestart met het 1e theorieblok voor aanvang sessie 1, waarin we ons doel van de dag moesten aangeven: wat wil je deze dag bereiken?
Robin’s doelen waren voor deze dag: meer ontspannen rijden en werken aan 2 specifieke bochten op Assen; Stekkenwal en Mandeveen, waar Robin vaak te vroeg instuurt. In het 1e theorieblok hebben we het ook nog gehad over ‘van onbewust onbekwaam naar onbewust bekwaam‘, hoe dit zich openbaart tijdens het racen en wat voor invloed het heeft.

Robin over Sessie 1

Om 10.04 voor de 1e sessie de baan op in groep 4, met als doel ontspannen rijden… Nou dit ging maar half half want ik vond toch andere dingen weer belangrijker zoals andere coureurs inhalen en aanhaken bij coureurs die mij inhaalden🙈. Iets met de innerlijke strijd…
Wat wel top is om te melden, is dat mijn vertrouwen direct weer terug wás na 1e keer nemen van de Ramshoek (waar het 14 augustus nog fout ging met een crash tot gevolg) en de motor voelde gelijk weer goed!! 👍 Met dank aan JKmotoren voor de snelle herstelwerkzaamheden na de crash van 14 augustus.
Na sessie 1 tot de conclusie gekomen dat ook de andere rijders moeite hadden om hun doelen te halen.

Stappenplan

Tussen sessie 1 en sessie 3 zat een lange pauze, dus ruimte voor een theorieblok. Hierin werd besproken waarom we onze doelen niet haalden of moeite hadden ze te behalen. Het maken van een stappenplan is hierbij een goede methode en er werd besproken dat je ook met een goed gevoel een dag af kunt sluiten zonder dat je PR is gesneuveld 😉 iets waar men zich nog weleens op blind staart.

 

Robin over Sessie 2

Met het stappenplan in mijn achterhoofd om 14.12 de baan op met als doel werken aan Stekkenwal en Mandeveen. Maar jemig wat was het warm deze dag!
Mijn achterband begon ook een pompend gevoel te geven met name in de bochten naar rechts, hierdoor besloten niet te forceren en gewoon door te gaan met het behalen van mijn doelen.

Na de sessie wederom geëvalueerd met de rest en voor mezelf heb ik deze sessie met een goed gevoel afgesloten. Ik ben bewust met marge gaan rijden, wegens de pompende achterschokbreker, en heb Stekkenwal en Mandeveen wijder aangesneden. Een snelle leerling dus, haha.

Evaluatie en analyse

In het laatste theorie blok hebben we een rondje Assen geanaliseerd en bij elke bocht aan gegeven wat voor gevoel je bij die bocht hebt. Door dit te doen zie je vaak een patroon per bocht en als 1 geheel, uit deze analyse kwam bijvoorbeeld naar voren dat Robin het meeste vertrouwen heeft bij de snelle bochten zoals Meeuwenmeer, Hoge Heide en Ramshoek.
De kunst is dan om dat goede gevoel mee te nemen naar de bochten waar je minder vertrouwen hebt of die niet lekker lopen; in Robin’s geval dus Stekkenwal en Mandeveen. Voor aanvang van sessie 3 werd met Jeroen nog even wat aan Robin’s achterschokbreker gedraaid, voor wat harder ingaande demping.

Robin over Sessie 3

17.16 aanvang sessie 3 met als doel wederom werken aan Stekkenwal en Mandeveen, dit ging goed en kon mezelf focussen om wijd te blijven rijden voor het instuurmoment van beide bochten.
Helaas werd deze sessie vroegtijdig afgevlagd vanwege inzet ambulance ergens op de paddock. Te jammer want ook de achterkant voelde beter nadat deze aangepast was voor aanvang sessie 3.

Einde dag

Al met al een leerzame dag met veel theorie en iets minder praktijk (rondjes knallen) dit keer. De aangereikte theorie was erg interessant en zal Robin in de toekomst gaan helpen meer ontspanning te vinden. Dat moet uiteindelijk resulteren in snellere rondetijden, dus onbewust bekwaam en zo is de cirkel weer rond 😉

Frank, Mike, Ben en Jeroen bedankt voor de gezelligheid en ontspannen sfeer in de pitbox!! En nu op naar 2 september: team Road Racing Grunn #58 aan de start voor de 4 uur van Assen

Categorieën: Vrij rijden