Na veel voorbereidingswerk in best wel korte tijd*, was het dan eindelijk zover: 15 april 2019, de CRT Holland Pirelli Track Day! Onze 1e circuitervaring als team Road Racing Grunn. Doen waar het eigenlijk allemaal om te doen is: gasss!

* sinds oktober 2018 is er een heus team bijeen geraapt, de R6 van Joost aangeschaft dankzij Pieter van HPS Techniek, al een mooi rijtje sponsors aangesloten, heul veul online gespamd, twee circuitmotoren raceklaar gemaakt, diverse trainingsdagen en wedstrijden geboekt én de nodige uitrusting aangeschaft?

April doet wat ‘ie wil

Maandagochtend 07:15u streken we neer op de paddock van het TT Circuit Assen, om de tent op te zetten waaronder we mens & machine in orde maken voor de dag. Het was even zoeken naar een goed plekje tussen de restanten van het WorldSBK circus, maar dat lukte: inclusief stroom- en watervoorziening!
De weergoden waren ons gunstig gestemd, zeker omdat de WSBK races zaterdag nog werden uitgesteld wegens natte sneeuw en hagel. De maandag werd een behoorlijk zonnige dag met een rédelijke temperatuur.

Pirelli Track Day 2019
De inschrijving en briefing verliepen soepel en hierna was het wachten op de 1e sessie om 09:23u. Tot ca. 17u reed onze groep 5 sessies van 20 minuten; we hadden ons ingeschreven in de op 1 na snelste van de 4 groepen: B, sportrijders.

FullGas

Sessie 1 de baan op, Joost voor het eerst op de 2003 Yamaha R6, die Mariska #393 vorig jaar nog op het podium zette in de ZAC. De lat, die leg jij…

Joost

Wauw, vanaf het slalommen tussen de steigerbuizen op de paddock, tot het aanremmen van de GT was ik best wel overdonderd.
Mijn laatste circuitdag, ook op Assen, was op mijn CBR600F uit ’94 en dat ging naar mijn idee al best wel lekker ondanks de wat ondermaatse vering en remmerij. En dan deze Yamaha, met quickshifter en zonder kenteken… Flink wennen de eerste meters, maar wat een topfiets!

Aan Robin’s Suzuki GSXR 750 k4 was afgelopen winter nog behoorlijk wat aangepast. Voornaamste wijzigingen: de remmerij, motorische afstelling, ketting/tandwielverhouding, een verse Pirelli achterband en een achterschokbreker revisie.
Best wel ingrijpende veranderingen allemaal, dus een prima dag om weer te wennen aan de motor en hard rond te gaan.

Robin

Einde sessie 1 met een big smile de baan af, want man man wat loopt de motor netjes en zuiver met dank aan Druijff racing.
Enige wat mij wel gelijk opviel is dat door de wijziging in tandwielverhouding ik totaal in andere versnellingen moest gaan rijden dan die ik voorheen gewend was. Dit om te voorkomen dat de motor op bepaalde punten in de begrenzer zou lopen.

De kop is eraf

Tussen de 1e en de 2e sessie zat genoeg tijd om te debriefen, de bandenspanning te checken, vol te tanken en hop: weer de baan op!

Joost

Van mijn broer Bert vernam ik vlak na de 1e sessie al dat ik onder mijn PR zat, namelijk een 2:15 rond. Misschien gaf dat me ook wel extra vertrouwen voor sessie 2. Nog steeds vanuit de insteek om te wennen aan de motor, zonder voor een toptijd te gaan, kon ik me nu focussen op het gebruik van de quickshifter: zonder koppeling, met het gas open door de versnellingsbak heen trappen. Machtig!
Terug in de paddock en in de bandenwarmers, vernam ik van Bert dat ik een 2:11.7  had gereden. Lekker hoor!

Robin

Sessie 2 heb ik heel veel rijders ingehaald, wat uiteindelijk resulteerde in een acceptabele rondetijd van 2:00.7. Mij was inmiddels wel duidelijk dat mijn 15-46 tandwielverhouding niet de juiste is voor Assen, dus dat betekent voor komend raceweekend van 21 en 22 april huiswerk: een ander achtertandwiel.
Een snelle blik op de achterband, voordat deze weer de bandenwarmer in ging, vertelde mij dat de afstelling van de achterschokbreker na de revisie goed stond, met dank aan Robin Duyzers van Front Row Components.

Even lunchen en door!

Tussen sessie 2 en 3 was er pauze, waardoor er voldoende tijd was om te genieten van een goed belegde tosti van het teamijzer.

Pirelli Track Day 2019

Robin over sessie 3 en 4:

Sessie 3 was een beetje hetzelfde verhaal als sessie 2: weer teveel in moeten halen en blijven steken op een 2:00.6. Best redelijk ver verwijderd van mijn PR van 1:56.7 op Assen, maar gezien het verkeer was ik hier wel tevreden mee.

 

Sessie 4 ben ik helemaal vooraan gestart om te zien of ik mijn rondetijd nog aan kon scherpen, echter reed ik binnen no time op achterblijvers dus dat ging niet door.
De tandwielverhouding zorgde ervoor dat ik regelmatig in verkeerde versnellingen zat, wat toch wel vervelend was en over de gehele dag er voor zorgde dat ik niet helemaal netjes rond kon gaan.

Joost over sessie 3 en 4:

Sessie 3 was eigenlijk mijn minste van de dag. Niet omdat het helemaal niet goed ging, maar vooral omdat de rits van mijn pak langzaam, maar volledig open waaide. Iets te luchtig naar mijn idee, dus ben ik maar even gestopt in de Noordlus om de rits weer te sluiten. Klittenbandje weg; even fixen voor komend weekend dus!
Naast (of misschien wel dankzij) de losse rits had ik deze sessie nogal moeite met de Ruskenhoek; ik ben denk ik wel 4 keer rechtdoor gegaan. Fijn dat daar zo’n enorm stuk asfalt ligt dat ze ‘het fietspad’ noemen, haha.

 

De 2:12 die ik in sessie 3 reed, bevestigde dat ik niet echt progressie had gemaakt, behalve leerzame meters dan. Tijd om dat goed te maken in sessie 4 en dat lukte!
Ik wist nog van de 2theExperience circuitdag vorig jaar, dat ontspannen op de motor zitten helpt om hard te gaan en dat bleek: zelfs de rits bleef redelijk dicht en ik perste er een 2:09.7 uit.

De laatste alweer

Sessie 5 startte om 16:20u. Joost was nog steeds zwaar onder de indruk van de hele ervaring en had zich -met reeds een prima tijd op de klokken- voorgenomen om vooral te focussen op ontspannen rijden. Aan de motor, de banden en de motivatie zal het voorlopig niet moeten liggen, willen we dichter bij de magische 2 minuten komen!

Robin was ook al lang tevreden over de dag. Ondanks dat hij niet de tijden reed die mogelijk zijn, zat hij de gehele dag rond de snelste 5 van de groep. De motor loopt netjes, de remmerij is top en de vering voelt goed. De doelstellingen voor vandaag waren dus al meer dan behaald en we weten wat er moet gebeuren als we alles heel thuis brengen.

Robin

De laatste sessie had ik voorgesteld om een paar ronden achter Joost te blijven rijden, om hem te filmen met mijn GoPro.
Dit was echt gaaf om te doen en leuk om van zeer dichtbij de progressie te zien die Joost deze dag al heeft gemaakt. Hoogtepunt van deze sessie was toch wel de “roadracinggrunn sandwich”, oftewel hoe passeer je een Aprillia RSV mille in de Ossebroeken? Nou heel simpel: #759 gaat binnendoor en #758 doet dat ff tegelijk buitenom, de Mille rijder waarschijnlijk verbouwereerd achterlatend!

 

Tevens heb ik Joost een paar lijnen laten zien; met name de Ramshoek, de allersnelste bocht van Assen, leverde veel lol op. 1x passeerde ik daar binnendoor en 1x buitenom. Ja Joost, het kan dus nog harder dan die 2:07.094!!

Joost

Niets aan toe te voegen ?

Pirelli Track Day 2019

Na de laatste sessie was er wel een beste domper: Robin kwam erachter dat de GoPro tijdens het rijden finaal was afgebroken en de camera tot nader order als verloren moest worden beschouwd. Erg jammer, want we hadden jullie naast onderstaande foto’s graag van wat filmmateriaal willen voorzien…

Al met al was het toch een zeer geslaagde 1e trainingsdag als team. Dit smaakt naar veel meer!

Vrolijk Pasen!

Gelukkig rijden we aankomend paasweekend 21 april de TOMS cursus en 22 april de 1e races. Joost#759 zal starten in de 600cc klasse en Robin #758 in de 1000cc. Jullie zijn allen van harte welkom om ons te zien racen op het beroemde TT Circuit van Assen. De entree is gratis en parkeren kan vlakbij en op de paddock!

Onze speciale dank gaat uit naar onze sponsors, Club Tikkie™ en iedereen die we wel en niet noemden in dit verslag. Ook naar onze monteur Jeroen van JK Motoren, voor de diverse werkzaamheden die hij soms nog “even snel” voor ons heeft verricht.

En gelukkig hebben we de foto's nog

Categorieën: CircuitdagNieuws