Road Racing Grunn & Friends on tour – Assen

Afgelopen 4 en 5 juni was het dan zover: een 2 daagse circuittraining, verzorgd door RaceCracks. Lekker veel rijtijd en dus de gelegenheid om verschillende zaken uit te proberen.

Deze 2 dagen waren in november 2018 al geboekt door Robin#758. Lang is geprobeerd om Joost#759 over te halen, ondanks beperkt budget. Helaas kon Joost niet aansluiten, maar gelukkig is de groep waarmee Robin al zou gaan rijden alleen maar groter geworden. Het gevolg: 4 pitboxen vol idioten die de motorsport meer dan een warm hart toe dragen ✊

RaceCracks circuittraining

Robin :

Maandagavond 3 juni al richting Assen gereden, om de pitbox sleutels in ontvangst te nemen en de boel weer klaar te zetten. In de loop van de avond kwamen de meeste andere rijders ook al aan, wat weer zorgde voor een hoop sterke verhalen tot in de late uurtjes.

Geweldig dat Jeroen (JK motoren) en Jannes (zijn 1e circuitdag) ook aansloten op 4 juni!

Aangezien Jeroen niet stond te springen om een stukje te schrijven, uiteraard geen schande, aan Robin de eer om als boxgenoot op papier te zetten hoe Jeroen zijn circuitdag ervaren heeft.

Mede door Road Racing Grunn besmet met het welbekende virus, heeft Jeroen een volledige geprepareerde Suzuki GSX-R 600 k5 circuitmotor aangeschaft. Dat juicht Robin als #758 met een GSX-R hart, van harte toe natuurlijk ?. Dit zou de 1e dag voor Jeroen zijn op zijn motor, zou hij het goed doen en zou het bevallen?

Dag 1: dinsdag 4 juni

Om 07.00 ging het wekkertje in de box. Bak koffie erbij en lekker relaxen, want keuren en inschrijven had Robin de avond ervoor al gedaan.

Jannes:

Voor mij de eerste keer het circuit op met de motor. Na veel gesproken te hebben met de heren van Road Racing Grunn, de knoop doorgehakt en een circuittraining geboekt! Om 6:30 stond Jeroen bij mij voor de deur om samen te vertrekken richting Assen. Rond 7:20 aangekomen, de Box opgezocht waar Robin de avond ervoor al was aangekomen. Inschrijven, transponder ophalen, de motoren en toebehoren uitladen en keuren maar.

Voor Jeroen en Jannes was in pitbox 15 een plekje gereserveerd, zodat de gixxers gebroederlijk naast elkaar konden staan deze dag. De gehele dag maakten 7 rijders gebruik van deze box en dat ging prima.

Gas!

Robin over Sessie 1:

Speciaal voor deze 2 dagen had ik een nieuwe set banden gestoken, waardoor ik met een min of meer gerust hart de komende 2 dagen kon gaan vlammen. Toch wel een andere mindset vergeleken bij het wedstrijdgevoel de afgelopen periode, zo’n circuitdag is een stuk relaxter.
Wat fijn om na de wedstrijden op Croix en Zandvoort weer terug te zijn op de vertrouwde Drentse Hei, wat ook al gelijk bleek uit mijn tijd van 1:57.9 ?

Jeroen’s Sessie 1:

De ideale gelegenheid om er weer in te komen en de baan te verkennen met de nieuwe circuitmotor. Jeroen is iets eerder de pitstraat in gereden, omdat de motor toch wel erg warm werd. In de pitbox aangekomen bleek de motor koelvloeistof te lekken, dus Jeroen kon gelijk zijn sleutelskills ten toon spreiden om het probleem te verhelpen.

Jannes over Sessie 1:

Flink volgepropt zo’n ochtend, want om 8:10 was voor mij de verplichte briefing alweer gepland. Prima, die ook achter de rug. Nu was het tijd om het pak aan te trekken en met de motor richting het parc fermé te gaan. M’n groep opgezocht, instructeur Guido de hand geschud en gaan…. Wat een verschil met op straat rijden! Ruimte, mooie bochten, overzicht, dikke prima! Eerste sessie leuk gereden, beetje lijnen zoeken en kijken hoe je het beste op de motor kunt zitten. Na elke sessie even kort bespreken met de instructeur, beetje eten en drinken en weer door.

Robin ’s Sessie 2:

Robin’s Sessie 2 kon helaas niet worden verreden, vanwege een grotere crash in een andere groep en een daarbij horend groot oliespoor in de Bult.

Jeroen’s Sessie 2:

Na wat kunst en vliegwerk (lees: sleutelwerk) kon de 2e sessie verreden worden, vermoedelijk kwam het koelingsprobleem van de radiateur. Uiteindelijk heeft Jeroen een paar ronden gereden om weer eerder de baan af te komen om de motor niet te warm te laten worden. Deze keer lekte er geen koelvloeistof, dus dat was positief!

Jannes over Sessie 2 en 3:

Sessie 2 was een beetje te vergelijken met de 1e en nog steeds goed naar m’n zin. De 3e sessie ging het gas er al iets meer op. Nu begint het pas écht leuk te worden. Met wat tips op zak over kijken, weer een aantal ronden gemaakt.

Robin over Sessie 3:

Na een lange rust vanwege de vervallen sessie 2 de baan op en goed rond kunnen gaan. Dit bleek ook wel uit mijn tijd, namelijk een 1:56.267, een nieuw PR!

Inmiddels werd er volop gesleuteld in de 4 pitboxen, één van de leuke bijzaken van deze mechanische sport ?.

Jeroen’s Sessie 3 en 4:

Ook weer rekening houdend met de temperatuur, heeft Jeroen lekker kunnen rijden om tot een rondetijd van 2:11 te komen. Een nette tijd, zeker gezien de koelingsproblemen en het wennen aan een volledige nieuwe motor!

Jannes over Sessie 4 en 5:

Sessie 4 zou Guido het tempo weer wat opvoeren en dat gebeurde. Voor deze sessie weer wat tips mee gekregen over de zithouding bij het aan remmen van bochten. De 5e en laatste sessie alle geleerde dingen nogmaals in praktijk gebracht en weer mooi wat rondjes kunnen maken, op een best lekker tempo voor een eerste circuit training. Of het goed bevallen is? Ja hoor, de volgende 2 dagen zijn namelijk al geboekt… wordt dus vervolgd!

Robin over Sessie 4 en 5:

Helaas geen verbetering van tijd meer; ik had stiekem gehoopt in de 1:55 te kunnen komen. Waar ik wel meer dan tevreden mee was, is dat ik met inhalen van andere rijders eigenlijk constant en redelijk “gemakkelijk” 1: 57/1:58 kon rijden. Dit gaat mij weer van pas komen in de volgende wedstrijd op Assen, voor mij op 3 augustus.
Links en rechts nog meerdere rijders van de andere boxen tegen gekomen op de baan; dit geeft toch wel altijd extra motivatie om er een schepje bovenop te doen✊.

Jeroen’s Sessie 5:

Deze sessie heeft Jeroen volledig kunnen rijden zonder noemenswaardige bijzonderheden en dit bezorgde hem dan ook meer dan een big smile en verlangen naar meer.
Ook goed om te zien was dat de vering al redelijk goed stond afgesteld, wat dan ook weer beter is voor de banden(slijtage).
Jeroen’s over all snelste tijd van de dag is een 2:11. De motor is beproefd en de kinderziektes kunnen er nu uitgehaald worden, ergens in een garage in het oh-zo-mooie Niezijl!

Al met al was het dus een zeer geslaagde dag met nieuw PR’s en een hoop gezelligheid in pitbox 15 met Ed, Willem, Tim, Mike, Jeroen en Jannes?

BBQ!

Na de 1e dag werd er “massaal” besloten om te gaan bbq’en. Dat klonk Robin natuurlijk als muziek in de oren en gaf de gelegenheid zijn nieuw gekochte gas-bbq gelijk uit te proberen.
Dat was een prima besluit, want vlees in overvloed waardoor de mondjes snel gevuld werden en de sterke verhalen ook rap afnamen haha.

Robin :

Deze avond was echt gezellig en té leuk om lui die je eigenlijk alleen van een groeps-app kent nu echt te spreken en te leren kennen. Voor herhaling vatbaar!!!!
De nachtrust deze keer niet in de auto doorgebracht, maar in de pitbox op een 5 sterren matras, verzorgd door Willem. Bedankt ouwe rammer?

Dag 2: woensdag 5 juni

Nieuwe ronde, nieuwe kansen en een nieuwe boxgenoot in de vorm van Michael met zijn Suzuki GSX-R 600 SRAD. Robin had er weinig van meegekregen vanuit de pitbox, maar het heeft die nacht behoorlijk gespookt buiten, met als gevolg dat diverse paddocktenten airborne zijn geworden die nacht.
Robin reed vandaag in zijn oude straatpak, zodat zijn raceoverall vroegtijdig kon worden ingeleverd bij de Damen shop om er een nieuwe rits in te laten zetten. Wij van Road Racing Grunn hébben iets met ritsen…

Robin over Sessie 1:

Qua set up niks veranderd en hop, achter Dave #823 de baan weer op. Beetje verzitten weer en dat ging prima. Weinig spierpijn dus van dag 1, maar tjonge wat zit dat oude pak totaal niet lekker: te strak en het leer is niet soepel.
De intentie was dus ook om me na de sessie snel weer in mijn Damen overall te hijsen, voor de rest van de dag. Het inleveren komt dan later wel.

Nog steeds in de 1e ronde geen bijzonderheden, tot insturen Ramshoek (1 van de snelste bochten). Onder flinke hellingshoek voelde ik mijn voorband wegstappen naar rechts en zette ik de motor snel rechtop om met een rotgang de baan uit te vliegen! Remmen, remmen, remmen, om vervolgens met “gematigde” snelheid door het gras via de pitstraat weer de baan op te kunnen. Pfff, leuk momentje dirt tracken ?.

Deze sessie kreeg de rode vlag vanwege een crash, dus kon het straatpak eerder uit en mijn raceoverall weer aan: beter?

Robin over Sessie 2 en 3:

Tempo weer lekker kunnen rijden wat ik de dag ervoor ook reed, om uiteindelijk toch weer in de 1:56 te komen. Prima!

Einde sessie 3 bij het verlaten van de baan werd ik aangesproken door een marshall: ik maakte teveel geluid, namelijk 102.1 db. Zou ik nog een waarschuwing krijgen, dan betekende dit einde dag. Wel een dingetje dus…

Robin over Sessie 4:

Vanwege de geluidskwestie, besloten om op de Veenslang eerder naar de 6e versnelling te schakelen en onder de meetpaal iets gas in te houden. Hierdoor kon ik de sessie uitrijden zonder bijzonderheden, maar ideaal was het niet. Ondanks deze aanpassing ook nu weer in de 1:57 gereden.

Mede door de geluidskwestie en signalen thuis dat het erg druk was heb ik besloten de boel vroegtijdig in te pakken en sessie 5 niet meer te rijden om bijtijds thuis te zijn.

 

RaceCracks circuittraining
Bij het op de trailer zetten van de motor, kwamen we er ook nog achter dat mijn remblokken echt óp waren en dit al na 2 dagen?.

Ik wil een ieder van pitbox 12 t/m 15 bedanken voor de gezelligheid. Dit is zeker voor herhaling vatbaar!

On board!

Al met al waren het 2 zeer geslaagde dagen, met gezellige boxgenoten en mede rijders in de andere boxen. Er is weer volop huiswerk; de GSX-R 750 moet stiller worden gemaakt en er moeten nieuwe remblokken op.

Op naar het volgende evenement: Joost #759 rijdt maandag 17 juni Race 7 en 8 in de NK Rookies 600, ook op het TT Circuit Assen.

See you on track! ✊

Categorieën: Circuitdag