Er gaat niets boven Zolder 🙃

Afgelopen 6 juli stond er in Robin #758’s agenda een training op het Belgische circuit van Zolder. Robin reed hier 6 jaar geleden voor het laatst en met het oog op de wedstrijd van dinsdag 9 juli waren wat extra meters welkom. Joost #759 ging mee zonder R6, als support, dus we kunnen deze dag toch weer mooi spreken van een compleet team Road Racing Grunn 😎.

Vrijdagavond zijn we vanuit Groningen naar Zolder-Heusden gereden om daar op de paddock samen met Koen (reed ook met ons op Croix) te overnachten.
Roy Ruessen #185 uit de NK600 F1 klasse sloot iets later ook nog aan, met zijn vader.

 

We overnachtten op onze veldbedjes in de afgesloten paddocktent. Na een heel redelijke nachtrust, kon er rond 07.30u worden ingeschreven en gekeurd. Dit ging op een bijzondere wijze, gezien er op het circuit voor 09.00 geen geluid mag worden gemaakt. Kort gezegd had Robin gelijk zijn ochtendsport momentje weer gehad, want de motor moest van de ene kant van de paddock naar de andere kant geduwd(!) worden, om na een korte blik op de motor een OK-stickertje te verkrijgen 😆🙈.

Gas!

Robin over Sessie 1:

De 1e sessie werd verreden om 09.40 en ging op zich ok. Ik eindigde de sessie met een 1:51.3; een ruime seconde boven mijn PR (1:50.1) van 6 jaar geleden.
Het was weer erg wennen na al die tijd. De karakteristiek van dit circuit is echt ‘stop and go’ en met name de chicanes vereisen wel wat circuitkennis voor het betere gooi en smijtwerk.

Ik merkte bij het aanremmen dat de vering nagenoeg onderin kwam aan de voorkant, dus op advies van Koen hebben we deze iets aangepast.

 

Robin over Sessie 2:

Het was in de snelste groep redelijk rustig met ongeveer 38 rijders in de baan, dit was in het verleden weleens anders (70 man), weet ik uit ervaring 😉 Sessie 2 wist ik constant in de 1:50 te rijden en ook verbeterde ik mijn PR naar 1:49.5!
Wel waren er al veel crashes wat toch helaas ook aan het circuit Zolder verbonden lijkt te zijn. Iets wat ik maar al te goed weet, vanwege een zware crash die ik zelf in 2011 meemaakte op dit circuit.

Robin over Sessie 3:

Met een 1:49 op zak begon ik vol goede moed aan de 3e sessie, om mijn tijd nog wat aan te scherpen. Dit zag er ook goed uit, want bij de 1e volle ronde reed ik gelijk alweer een lage 1:50, echter in de 2e ronde begon de motor boven de 10.000 toeren in te houden en gaf een ‘F1’ storing. Ergens herkende ik dit euvel al, namelijk een STVA (secundaire gasklep) probleem; dit heb ik bij een andere racer van mij al eens gehad.
Helaas is dit een bekend euvel van het k4/k5 gsxr model, dus met mijn hand in de lucht van de ideale lijn af en de pitstraat ingestuurd, einde dag leek het…😭

Hulp kwam uit onverwachte hoek. Om een lang verhaal kort te houden kon Robin een 2e STVA regelen op de paddock (dank hiervoor Harald!) en deze samen met Roy in de middagpauze monteren. En jawel hoor: de motor liep weer als een zonnetje!

 

Robin over Sessie 4 en 5:

Na de middagpauze stond sessie 4 op het programma, dus met een donor-STVA geplaatst vol goede moed op het gas. De gehele sessie in de 1:50 weten te rijden en mijn lijnen werden weer netter en strakker. Mijn doel was eigenlijk aanpikken bij Koen, die goed de weg weet op Zolder, echter hij was een tikkie te snel. De motor liep echter weer netjes dus probleem opgelost dacht ik.

Sessie 5 moest het dan maar gebeuren: op naar een 1:48, maar ik kan redelijk kort over deze sessie zijn. In het 2e rondje kapte óók de donor STVA ermee 😭, wederom hand omhoog en de pitstraat in. Dit was automatisch einde dag.

Uiteraard was dit meer dan balen zeker omdat er vandaag 7(!) sessies gereden konden worden waarbij ik dus veel meters had kunnen maken voor de wedstrijd van 9 juli.

Almost ready to race

Al met al heeft Robin dus wat ‘mixed feelings’ over deze dag. Een nieuw PR, maar hij had graag meer meters gemaakt en er was weer huiswerk voor de zeer korte termijn.
Positief waren de geluidsaanpassingen (extra isolatie in de kuipen en aangepaste originele einddemper), waardoor Robin niet hoeft te vrezen voor de beruchte ‘Zwarte vlag van Zolder’.
Op de terugweg zijn nog de nodige teambesprekingen gevoerd, waar mooi de tijd voor was op een rit van circa 340 kilometer. Conclusie: er komt nog veel Road Racing Grunn-moois aan! 😉

Thuis heeft Robin gelijk contact gezocht met Jeroen van JK Motoren en zondag heeft deze klasbak beide STVA’s gefixt, waardoor #758 zonder zorgen aan de start kan verschijnen komende dinsdag 9 juli.

Koen, Roy en vader bedankt voor de gezelligheid én ondersteuning tijdens dit Belgische avontuur, ook namens Joost #759 👊

Foto’s!

Categorieën: Circuitdag