Return to The Cathedral of Speed

We schrijven zaterdag 3 augustus als we terugkeren op ons ‘thuiscircuit’, het machtig mooie TT Circuit Assen.

Rond 06:45 geïnstalleerd op de paddock, naast en tegenover een hoop inmiddels bekende mede coureurs. Uiteraard mocht het gebruikelijke inschrijven en keuren niet ontbreken. Joost én Robin in de juiste klasse ingeschreven en goedgekeurd, was er nog tijd voor een bakje en een praatje voordat de eerste trainingen startten.

Met shirts en vlaggen gesponsord door Mooi Creatie, waren we prominent aanwezig op de paddock. Mooi, want we konden deze weekend-racedag zo dicht bij huis best wat volk verwachten. De eerste support arriveerde dan ook al voor de 1e trainingen!

 

Voor Robin had deze dag nog iets extra speciaals, omdat hij met een interview plus foto’s in een magazine van zijn werk (genaamd QPO) zal verschijnen, in de rubriek “De Marinier en zijn passie”. Dit hield onder andere in dat Cees Baardman de hele dag aanwezig was om prachtige foto’s te schieten op en rondom de baan! Ook interviewer Dick Haasbroek wilde het geweld weleens met eigen ogen aanzien 👍

Vrije trainingen

Om 09.20u was de aanvang van Robin’s vrije training in het NK Sport 1000; met een startveld van 36 rijders een goed gevulde klasse!

Robin over FP1:

Eindelijk weer een wedstrijd op het vertrouwde Assen. Voor mij de eerste race op dit circuit in de Sport 1000 en ik was echt benieuwd hoe ik het er nu vanaf zou brengen, met mijn 750cc tussen al die 1000cc pk-pakhuizen.
Nou, kort samengevat heb ik deze training afgesloten met een 1:55, gelijk al een PR ennn ik stond als 1e getraind!! Wie had dat gedacht… 🙈

Ook het NK 600 F1-F2 startveld waarin Joost zou debuteren, bestond uit 36 rijders. 10.00u, tijd om de ballen die voor Spa Francorchamps nodig waren, hier opnieuw in te zetten, want de Rookie-tijden zijn nu echt voorbij 🤠

Joost over FP1:

Redelijk ontspannen reed ik als één van de eersten de pitstraat uit en al gauw werd ik links en rechts ingehaald. Een rondje of twee later, gewend aan hoe het circuit er bij ligt, kwam het tempo er alweer mooi in. De motor voelde vertrouwd, een paar nieuwe kneesliders gaven me net dat extra beetje vertrouwen en dat bleek: met een 1:59.905 zat ik slechts een paar honderdsten boven mijn PR!

Kwalificatie

Robin over QP:

Nou, met die 1:55 waren de verwachtingen hoog gespannen natuurlijk en moest het wel ff gebeuren. Voor mijn gevoel een sterke qualy gereden en dit resulteerde dan ook in een 5e tijd op de grid met een 1:54. Prima startplek, dacht ik…

Joost over QP:

Na een boks van meest dierbare supporter Lars, mijn neefje van 2, ging ik met goede zin en vol energie de baan op.

Met het gevonden vertrouwen om na Meeuwenmeer nog op te schakelen naar 6 en voor de Ramshoek weer terug naar 5, zat de vaart er lekker in. Dat bleek, want terug onder de tent begreep ik dat ik een 1:58.094 had neergezet! Een dik nieuw PR, goed voor een 33e startplaats, 13e in de F2 klasse.

Pauze en briefing

Tussen de middag werden alle deelnemers verzocht naar het rechte stuk bij start/finish te komen voor de wedstrijdbriefing. Op deze speciale plek hebben we allereerst, op initiatief van RSZ Motorsport, op zeer respectvolle wijze stilgestaan bij het overlijden van de recent verongelukte medecoureur Tommie Megens 😔

Een minuut absolute stilte, heel mooi. Tommie, rust zacht. Vandaag was je toch een beetje bij ons.

Verrassing: pole!

Tijdens de wedstrijdbriefing werd onder meer bekendgemaakt dat de eerste 4 coureurs van de Sport 1000 waren gepromoveerd naar de Supersport 1000 vanwege hun tijden…

Robin :

Oh jee, realiseer ik mij ineens: pole position 👊. Mijn allereerste, wat vet!

Inmiddels was het behoorlijk druk rond onze paddocktent: familie, vrienden, liefhebbers… echt, wat mooi dat iedereen weer de moeite had genomen om ons te ondersteunen en aan te moedigen.

LeTT’s race!

Robin over Race 1:

Nou daar sta je dan: links vooraan, pole position. Ik kan je wel vertellen dat de adrenaline door mijn lijf gierde, want starten vind ik nog steeds een dingetje en dat probeerde ik van me af te zetten.
Licht aan en uit, ✊! Ik kwam redelijk weg en ging als 4e de Haarbocht in, maar werd wel ff vol voorbij geknald door een groene kikker, namelijk Jeroen v.d. Put #137. Wat een start heeft hij!!
Na de 1e ronde kom ik als 2e door. Ik zit er vol bij, strijdend voor het podium in de Sport 1000. Dit houd ik zo’n 7 ronden vol, maar daarna slaat de vermoeidheid toe en ben ik te blij met de zwart wit geblokte vlag. Ik eindig als 3e met een 1.53.9 als snelste ronde weer een PR!
Terug bij de tent was de sfeer zo gaaf door het behaalde resultaat! Haha, ik moest ook echt bijkomen en man man ik was kapot 😆

Bovenstaande kan worden bekrachtigd door de onboards van Jeroen #137 op YouTube.

Niet lang na de euforie rond Robin’s 3e plek en mega-tijd, was het tijd voor Joost om te laten zien wat ‘ie waard is in de snellere klasse. Rondetijden die soms voor Joost nog uitschieters zijn, worden hier de hele race lang gereden. Geen tijd meer voor grindbak verkenning en andere ongein dus, maar FullGas!

Joost over Race 1:

Wauw, starten gaat wel ff anders in de 600 F1-F2. Waar ik bij de Rookies bijna altijd flink wat plekken won bij de start, verwachtte ik ook hier wel wat 600’s voorbij te raketten. Dat viel tegen, want deze meer ervaren coureurs weten heel aardig met gas/koppeling om te gaan. Ook heeft mijn redelijk standaard R6 uit 2003 in dit veld weinig voordeel ten opzichte van het veelal nieuwere spul…

Maar geen gemekker: de start ging op zich goed en ik wist mooi de binnenkant te houden door de rechter bochten in de Noordlus. Helaas verprutste ik de eerste keer Strubben door naar 1 te schakelen. Ik ging als een slak de Veenslang op; hier en in de rest van de 1e ronde verloor ik aansluiting met rijders die ik wellicht had kunnen hebben. Zenuwen denk ik. Desondanks heb ik een heerlijk leerzame race gereden, toch lekker nog wat ingehaald en finishte ik na een uitrem-actie in de GT als 37e van 41, 18e in de F2.

Fysiek? Kapot!

Onboards!

Omdat ons verslag al best lang is en niet iedereen 20 minuten YouTube volhoudt, werd Joost’s Race 1 verknipt tot 4 minuutjes actie met een stuk herrie eronder, geïnspireerd door de intro van een mx-spelletje vroeger 🎮

De volledige race, met gewoon geluid, vind je op ons YouTube kanaal. Maar nu eerst de rest van’t verslag!

Race 2

De sfeer in de tent tussen de races is heerlijk: kinderen halen de uitslagenlijsten op, moeders schenken koffie, maken tosti’s en sponsors praten genoeglijk met elkaar. Door alle drukte vliegt de tijd dan en voor je het weet is de laatste race daar!

Robin over Race 2:

Door het resultaat van Race 1 mocht ik starten op P3 aan de rechterkant, op zich ideaal voor insturen Haarbocht. Ik kwam mooi weg en zat er goed bij; de gehele race streden we met een kopgroep van 5 man. Ik moest wel alle zeilen bijzetten om bij te blijven, maar tegen het einde van de race merkte ik dat de rest wat foutjes maakte waardoor ik erg dicht bij kwam.
Helaas duurde de race net 1 of 2 ronden te kort, waardoor ik eindigde op P5, maar… jullie raden het al: wederom verbetering PR, met een 1:53.354.
Dit had ik echt niet verwacht met mijn “oude” Suzuki GSX-R 750 uit 2004.
Deze rondetijd was tevens de snelste ronde van deze wedstrijd!

Onboard meekijken kan wederom prima bij Jeroen #137 op YouTube 😎

Uiteindelijk werd het allemaal nog mooier, want 1 coureur deed buiten mededinging mee, wat dus betekende Race 1 P2 en Race 2 P4👊 en dat met een bijna vol deelnemers veld. Deze resultaten houden óók in dat Robin (alweer) promoveert, naar het NK Supersport 1000.

Robin :

Dit had ik aan het begin van dit seizoen echt niet verwacht vanuit de Rookie cup in 1 jaar door naar de Supersport 1000!! Ook hier bij het racen draag ik de welbekende lijfspreuk van het Korps mee: ” Qua Patet Orbis”, zo wijd de wereld strekt, afgekort QPO.

 

Joost over Race 2:

Bijgekomen van de 1e, begon ik de 2e race vanaf P35. De start was helaas prut; misschien wel omdat ik vlak voor de lichten aan gingen, baalde van de camera die leeg bleek te zijn. Na een schakelfoutje hoofdschuddend (sorry Willem!) richting Haarbocht, herpakte ik me gelukkig snel en haalde ik een clubje in dat elkaar flink in de weg zat. Ik kwam in de buurt van Mike Versteegh #288 te rijden, ook recent gepromoveerd Rookie, en vocht met hem en Dennis Veltman #146 prachtige duels uit, ver over het groene kunstgras in de Geert Timmer chicane kwispelend op het gas… Vet!

Dit maal verloor ik een plekje net voor de streep aan (gelukkig) Mike #288 en met een 35e plek over all en 16e in de F2, kon ik terugkijken op een prima geslaagde racedag!

Aan het einde van de dag hebben we samen met Cees nog foto’s gemaakt op de paddock, voor plaatsing in het magazine QPO. Dick en Cees super bedankt en wat een eer dat Robin de 1e mag zijn in een volledig nieuwe rubriek over passie en toewijding.

Tevens zijn er teamfoto’s gemaakt voor de 4 uurs race van 2 september te Assen.
Wat gaaf om het team opgesteld te zien staan met het #58 op de kuip. Dat het maar snel 2 september mag worden!

Familie, vrienden en mede coureurs: bedankt weer voor deze mooie dag en tot het volgende evenement! Ook veel dank aan alle top fotografen, voor de prachtige platen die jullie weer maakten 😍

Foto’s natuurlijk!

Categorieën: ZAC2019