2e Paasdag: Let’s race!!

Na de eerder genoemde ‘optimale’ nachtrust (Joost zonder matras achterin de bus en Robin met zijn voeten buiten de Golf station) is het dan eindelijk zover: raceday op het TT Circuit Assen!

ZAC Race 1+2 - Assen

Voor beide heren een primeur: de eerste racedag in de ZomerAvond Competitie, georganiseerd door RSZ Motorsport. Een racedag bestaat uit een vrije training, een kwalificatietraining en 2 races van in dit geval 10 ronden.
De snelste tijd gereden tijdens de kwalificatietraining bepaalt je startpositie voor Race 1; de eindklassering van Race 1 je startpositie voor Race 2 .

Op een wedstrijddag dien je jezelf eerst in te schrijven en worden motor en helm gekeurd conform wedstrijdreglement. Uiteraard had Road Racing Grunn zijn zaakjes voor elkaar en verliep de keuring zonder veel moeite!

Vrije trainingen

De vrije training (Free Practice) begon om 11.00 en duurde 20 minuten. Omdat het voor velen de eerste keer weer was dit jaar op het TT Circuit, gingen 46(!) rijders vrijwel gelijktijdig de baan op. Gezellig!

Robin over FP:

De volle klasse betekende voor mij veel slalommen, gezien het verschil in rondetijden tussen de rijders van 1:56 tot ca. 2:17.

Wat ik al had gemerkt tijdens de TOMS, was dat mijn tandwielverhouding nu top stond en dat betaalde zich uit met meer rust in de motor. Tevens had ik mijn schakelpedaal in hoogte versteld waardoor ik nu veel makkelijker met mijn voet onder het pedaal kon komen.

Uiteraard gaf dit alles al een fijn gevoel wat resulteerde in de 5e snelste tijd in  een startveld van 46, na afvlaggen van de vrije training 👍

Joost over FP:

Met een racelicentie op zak en steeds meer gevoel met het ‘blauwe monster’ (de R6) op dat prachtige Assen, ging ik vol vertrouwen de baan weer op. Alle tips en trics die ik van de TOMS  cursus, de trouwe bezoekers én de andere (Rookie) coureurs kreeg, kon ik nu mooi toepassen.

Vooraf niet echt denkend aan de kansen die ik maak in het veld met de tijden van gister (2:05), baalde ik wel een beetje toen ik na binnenkomst ontdekte dat ik niet sneller was geweest deze sessie. Iets verder denkend, was de baantemperatuur ook nog niet zoals gistermiddag en had ik het vermoeden dat mijn bandenspanning ook niet optimaal was. Dan kan een 2:06.047 in FP1, een 14e tijd over all, er toch mee door!

De kwalificaties

Robin over QP:

Ik had het idee om als één van de eersten de baan op te gaan, zodat ik het slalommen uit de vrije training kon vermijden. Ik lette echter niet goed op de tijd waardoor ik toch weer tegelijk met de meute de baan op ging. De kwalificatie ging redelijk, maar ik wist dat ik niet heel snel was geweest. Dit bleek ook uit mijn tijd: een 2:01.7, wat goed was voor P7 tijdens Race 1. Op zich niet slecht op een startveld van 46!!! coureurs.

 

Joost over QP:

Je moet mij geen twee keer vertellen dat ik me ergens voor moet kwalificeren; laat staan voor mijn eerste echte race! Met frisse moed en de juiste bandenspanning ging ik met de genoemde meute de baan op. Full pull weg, want dan behoud je de warmte in de banden.

De Strubben blijft mijn grootste uitdaging. Ik heb nog niet echt naar sectortijden kunnen kijken, maar vermoed dat ik daar het meeste verlies, ondanks het goede gevoel met de motor en de rest van de Noordlus. Linksom vond ik op de pocketbike al lastig…

Ik zal verder niet miepen, want ik noteerde een 2:03.065(!), goed voor een 15e tijd over all en 4e in mijn klasse, de Rookies 600. Whop.

Fans!

 

 

Inmiddels was de supportersschare aanzienlijk toegenomen, wat uiteraard meer dan gewaardeerd werd! Zonder jullie steun en support waren veel zaken niet haalbaar, maar buiten dat is nog wel het allermooiste dat wij met jullie onze passie kunnen delen en ons enthousiasme kunnen laten zien. Daarover gesproken:

Race 1

Tijdens het opstellen in parc fermé keek Robin zijn ogen uit naar de dure/dikke machines en vergeleek deze met zijn GSXR 750 k4. Joost kan zich niet beter herinneren dan dat hij strak voor zich uit keek, naar de hoofdtribune. Ieder zijn manier van toeleven naar een race, haha.

Na een warm up lap konden we opstellen op de grid; voor Robin P7 (rij 3 helemaal rechts) en voor Joost P14 (lang verhaal 🤡).

Joost over Race 1:

Dit is waar ik sowieso sinds oktober 2018, maar eigenlijk sinds mijn laatste pocketbike race, naar toe leefde. Lights out and awaaaay!

Zo hé wat gaat die Yamaha mooi van z’n plaats als je het gas en de koppeling goed doseert en plat op de tank ligt. Doe je dat niet, dan wil het voorwiel echt wel omhoog… Dat gebeurde niet en ik kwam (sorry Mart) na de Haarbocht aan de buitenkant met een heerlijke snelle lijn door de Noordlus. Zelfs de Strubben kwam ik heelhuids door!

Wat de race echter een beetje nekte, was toch weer de rits van mijn pak. Het DHZ klittenbandje mocht niet baten dus… Mijn half open parachutepak was, ondanks soms geslaagde sluitpogingen op het rechte stuk, toch best wel hinderlijk en dat maakte dat ik aan de finish niet verder kwam dan P9 in mijn klasse. Maar: de 2:02.407 maakt alles goed. BIEM!

Robin over Race 1:

Opstellen duurt voor mijn gevoel een eeuwigheid. Rode lampen aan en uit en ggggaaassss! Ik start niet al te best, maar blijf uiterst rechts rijden en rem veel later dan menig coureur voor mij, waardoor ik als 6e de Haarbocht doorkom.

De volgende 2 ronden vecht ik mezelf van p6 naar p3. Voor mij zitten 2 dikke Ducati Panigales en zij hebben al een behoorlijk gat geslagen.
Nu ik vrij baan heb weet ik mijn weg te vinden en de focus gaat naar voren ik zal en moet bij die 2 Ducati’s komen. Ergens in de 7e ronde lukt mij dit en ik ga de strijd aan met de nummer 2. Ik rem hem een x uit in de Strubben, maar hij komt op vermogen weer terug. Ter indicatie: 1000cc of meer versus mijn 750 cc.
In ronde 8 stuitten we op 2 achterblijvers tussen de Stekkenwal en de Bult, de Ducati wil rechts passeren maar daar is geen ruimte ikzelf hou de linker lijn en heb vervolgens zo hard gereden als ik op dat moment kon wat resulteerde in een uiteindelijke p2!!!

Tevens had ik de snelste rondetijd van deze wedstrijd een 1:56.8
Je kunt je voorstellen dat bij terugkomst paddocktent de sfeer euforisch was, wat een enthousiasme van een ieder!!

Tussen de races door was er tijd om na te praten met iedereen die zich in en om de tent verzamelde. Erg gewaardeerd en mooi om te vernemen hoe de race ervaren werd vanaf de plekken waar wij ‘normaal’ ook zitten.

Voor Joost was een moment van rust ook echt even nodig; net op tijd terug bij de motor om nog even de bandenspanning te checken, met Bert en Mariska te overleggen en verder op te laden voor de laatste race van de dag.

Race 2

Robin over Race 2:

Doordat ik in Race 1 als 2e was gefinisht, mocht ik starten vanaf P2. Ik kan jullie vertellen dat dat een heel bijzonder gevoel is, wetende dat er 41 andere coureurs achter jou staan te wachten totdat de lichten aan en uit gaan.

Lichten gaan uit en shit!! Koppeling te vroeg los waardoor het voorwiel omhoog komt en de motor als het ware naar voren springt. Snel herstellen en zo goed mogelijk de Haarbocht door om de schade beperkt te houden. Ik ga dan ook als 7e door de Haarbocht en stel snel orde op zaken door in de 2e ronde al op P2 door te komen. Nu kan ik wederom achter die Ducati aan die in Race 1 de eerste plaats had gepakt, alleen zat ik er nu al korter op dan in Race 1.

Beetje bij beetje kwam ik dichter bij en in ronde 7 kon ik de strijd aangaan, nou ja strijd: het voelde als David tegen Goliath. Die Ducati heeft waarschijnlijk ongeveer 60 pk meer dan ik, maar ik wist hem 3x voorbij te steken. 2x in de GT bocht en 1x in de Strubben, echter op vermogen moest ik het daarna weer afleggen.

In ronde 9 een achterblijver voor de Bult. De blauwe vlag wordt gezwaaid en de Ducati kan er nog net voorbij. Ik heb echter pech want de achterblijver blijft op de ideale lijn, waardoor ik moet wachten met passeren. Dit gat kon ik niet meer dichtrijden en het beste van mijn achterband was er ook wel af.

Ik eindigde de race wederom op P2, met een snelste ronde van 1:57.6. Over all 2e dus!!! Hier ben ik zeer tevreden mee en ik had hier niet op gerekend. De motor voelt vertrouwd en top en de beloofde tandwielwissel heeft super uitgepakt!

Joost over Race 2:

Mijn P9 in  Race 1 betekende een 22e startplek over all. Dan is het fijn om te weten dat je bij de start veel plekken kunt winnen en dat lukte weer net zo goed, als niet nog beter dan in de vorige race.

De eerste ronden wist ik een mooie bult rijders in te halen en zo belandde ik achter een dikke Duc, ik meen een 848. In de eerste 3 rechter bochten van het circuit kwam ik er buitenom naast, maar bij het aanremmen van de Strubben ging het even mis met mijn coördinatie denk ik… ik wist niet goed in welke versnelling ik zat en koos eieren voor mijn geld: in plaats van samen met de Ducati rijder te crashen, schoot ik met goede vaart de grindbak in. Ik heb al veel tips gehad over wat te doen, maar ook op gevoel wist ik het achterwiel draaiende te houden zonder me in te graven. Zo kon ik zonder te vallen door, wat kiezels uitschuddend de Veenslang op.

Wat volgde was de mooiste race van het weekend. De veiligheidsspeld van de Damen Leathers shop (tnx!) maakte dat mijn pak goed dicht bleef en de Stomp Grips op de tank (tnx pitcrew!) maakten dat ik minder verzuurde armen kreeg van het terugremmen van ca. 239 km/u richting Ruskenhoek. Ik weet niet hoeveel rijders ik heb ingehaald, maar het ging lekker en ik vocht me terug naar P13: puntjes!!

Na de race konden we rustig wat afbouwen en de prijsuitreiking afwachten. Robin op het podium jónge! En dat al tijdens het eerste raceweekend van 2019. Dat belooft wat voor de rest van het raceseizoen, want ook Joost weet nu hoe het moet, zullen we maar zeggen 🤓

Wij willen een ieder bedanken die deze racedag (on- en offline) aanwezig was voor hun enthousiasme en support!

ZAC Race 1+2 - Assen

Nu nog wat plaatjes en:

‘Till next time!!!

Categorieën: ZAC2019