Vive la France ??

10 mei was het dan zover: Robin en Joost op weg naar het eerste buitenlandse avontuur als Road Racing Grunn, op het circuit van Croix en Ternois. Een kort circuitje van 1,9 kilometer lengte, op zo’n 550 kilometer rijden van Groningen. Voor deze reis hadden we een Mercedes Sprinter gehuurd voor een scherpe prijs. Thanks @ Stuur Autoverhuur!

ZAC Race 3+4 - Croix en Ternois (FR)

De bus was groot genoeg om 2 motoren en alle uitrusting in te vervoeren en we kunnen jullie vertellen: dat is een hoop spul! ? Na het inladen in Niezijl zijn we afgereisd richting Croix, om rond 21.15u aan te komen op de paddock.

Box ouwe ?

Vanwege de weersvoorspellingen (nat, natter en zeiknat) leek het huren van een pitbox ons een goede keuze. Even de sleutel incasseren, uitladen en installeren maar. Boxgenoot Koen had zaterdag vrij rijden geboekt en stond met zijn vriendin al even op ons te wachten. Afgelopen november heeft Robin een set Brembo remklauwen van Koen overgenomen; zo leer je weer iemand kennen! Later op de avond sloten Robin Johnson #623 en monteur Gert-Jan ook nog aan en was het spul bijna compleet. Omstreeks 00.30 bedtijd in de box, om te genieten van een te korte nachtrust.

ZAC Race 3+4 - Croix en Ternois (FR)

De inschrijving en keuring (om 07.00!) verliepen vlot en in tussentijd sloot Elon van Ham #282 ook nog aan bij de pitbox. Zo was de ruimte met 5 motoren gezellig vol!

Wat bleek verder: de weergoden waren ons zeer goed gezind. Een waterig zonnetje deed het asfalt al gauw opdrogen en het beloofde een prima dagje te worden! ?️ Klaar voor de 2 vrije trainingen, 1 kwalificatietraining en 2 races die er deze dag op het programma zouden staan.

Met een veld van 22 rijders in de NK Sport 1000 en 10 rijders in de NK Rookie 600-1000, was de opkomst duidelijk lager dan bijv. Assen of Zandvoort. Waarschijnlijk mede vanwege de reis naar Frankrijk, in combinatie met de verwachte regen.

Gas!

Robin over FP1:

09.00 was het dan zover: vrije training 1. Toch wel spannend weer; een nieuwe baan die nog niet volledig droog was, vanwege regenval van de dag ervoor plus mijn promotie naar de NK Sport 1000 klasse. Doelstelling deze sessie was de baan leren kennen en lijnen leren rijden; met name het laatste gedeelte voor opkomen rechte stuk was nog vochtig, dus oppassen geblazen.
Al met al reed ik een nette tijd, gezien de omstandigheden. Mijn 1:09 was goed voor een 6e snelste tijd van de 22 startende rijders.

Na bestuderen van de tijden in sessie 1, bleek dat Robin vandaag de enige 750cc was in zijn klasse. Ergens had hij verwacht daar op dit circuit voordeel van te hebben, maar het tegenovergestelde bleek waar, vanwege het relatief lange rechte stuk. De verloren meters moesten worden ingehaald tijdens het remmen en in het bochtige gedeelte, wat toch wel risico’s met zich meebrengt.

Joost verwachtte een circuit zoals het Belgische Mettet: relatief lage bochtensnelheid en veel gooi- en smijtwerk. Eerst maar eens leren kennen, dan kunnen we later vandaag voor snelle tijden en uitslagen gaan, was de gedachte.

Joost over FP1:

Het asfalt was achterop het circuit nog steeds behoorlijk vochtig. Niet per se uit voorzichtigheid, maar omdat ik de baan totaal nog niet kende, reed ik op eieren. Ik had al gauw plezier op het Mickey Mouse baantje dat ze Croix noemen. We hebben ca. 1 minuut minder nodig om rond te komen dan op Assen. Onder de  brug door naar rechts en dan een snelle linker, dat vond ik het tofste stukje inclusief de hobbels in het asfalt.
Helaas kwam ik na ca. 5 rondjes stil te vallen op het rechte stuk. Geen idee wat er gaande was, maar het dashboard en even later de motor vonden het blijkbaar mooi geweest. Ik kon gelukkig precies einde pitsstraat insturen en met hulp van Gert-Jan de box vrij vlot bereiken. Tot zover.

Voordat Robin weer aan de beurt was, was er tijd voor een korte diagnose van de R6. Een gloeiend hete accu met een te lage spanning leek geen goed teken voor het vervolg van Joost’s racedag… Maar eerst Robin’s 2e vrije training!

Robin over FP2:

Terwijl ik de motor stationair uit de pitbox rolde om de baan op te gaan, sloeg hij af om vervolgens moeizaam aan te gaan… oh jee, het Joost-virus zou toch ook niet bij mij zijn toegeslagen?

Uiteindelijk kreeg ik hem toch gestart en konden we beginnen aan de 2e sessie. Pitstraat uit 1e bocht naar rechts en 2e bocht naar links: bbbllllooobbbb, de motor deed niks meer en sloeg weer af. Ik kon nog net het gras in sturen en daar stond ik dan! Kl*tezooi; dat wordt met de motor teruglopen richting box. Maar: nadat ik een paar keer de killswitch aan en uit had gedrukt, sloeg hij weer aan en kon mijn sessie beginnen. Gelukkig heeft dit mankement zich de rest van de dag niet meer voorgedaan.
De sessie was verder droog met nog enkele natte plekken in de snelle linkerknik, vlak voor opkomen rechte stuk. Daar kwam ik in rondje 6 achter, doordat het achterwiel uitbrak en ik een ‘klein’ momentje had. Blijven opletten dus! Helaas werd op de helft van de sessie de rode vlag gezwaaid vanwege een crash met 2 rijders. Einde sessie; erg jammer, want ik begon net harder rond te gaan. Ik kon mijn tijd verbeteren naar 1:04, de 13e tijd van 22 rijders.

 

Joost over zijn road trip:

Denkend in vlotte oplossingen, los van een volledige diagnose, ging ik op zoek naar een verse accu op de paddock. Zonder succes, dus ben ik in het busje gestapt om op aanwijzing van het lokale circuit personeel naar een soort automaterialen zaak gestuurd te worden. Zonder succes. Toen belandde ik bij een typisch Frans mannetje met een auto-motorgarage, dat zelfs een paar motoren open trok om te kijken of mijn accu er tussen zat. Helaas.

Dan voel je je even heel alleen in Saint-Pol-sur-Ternoise of all f*ckin’ places, haha. Achteraf toch een bijzonder avontuur, want ik heb m’n beste Frans mogen inzetten (accu is dus batterie) en ben uitendelijk zelfs geslaagd bij super aardige lui van Univer’scoot, midden in het stadscentrum. Ook nog even een chocoladebroodje en teamkoffiepads gehaald bie de Lidl. Belangrijk!

De tijd vliegt natuurlijk op deze manier. Tijdens bovenstaande road trip reed Robin zijn  kwalificatie.

Robin over QP:

Tijd voor de kwalificatietraining; deze ging niet onaardig en ik ging het circuit voor mijn gevoel al weer beter rond dan de sessies ervoor. De kwalificatie werd op de helft echter afgevlagd vanwege meerdere crashes.
Door deze rode vlag en het niet hervatten van de sessie bleef ik steken op een 18e tijd van de 22 rijders met een 1:03 dus weer verbetering maar qua startpositie wat minder.

Eenmaal teruggekeerd met de stuurbus en een nieuwe accu, bleek Joost’s diagnose nog weleens verkeerd te kunnen zijn geweest. De druppellader waaraan de originele accu was gezet, deed toch herleven en dankzij een attente rijder uit de buur-pitbox konden we doormeten dat na het starten van de motor de accu werd bijgeladen. Joost mag niet weten wat nu precies de accu drain in FP1 veroorzaakte (vocht?), maar het leek voorzichtig als sneeuw voor de zon verdwenen. Nog net op tijd voor de rijders briefing!

ZAC Race 3+4 - Croix en Ternois (FR)

Races cancelled?

Voor aanvang van de races was er tussen de middag een briefing voor alle rijders. Hier volgde toch wel een heel opmerkelijk en teleurstellend relaas van de organisatie. Kort samengevat mochten er helemaal geen races gereden worden, omdat de Franse motorbond (FFM) niet akkoord was. RSZ Motosport, de organisatie, heeft er tot het laatste moment alles aan gedaan om alsnog te kunnen racen, maar helaas zonder succes.

Na overleg en met instemming werd gekozen voor een gulden middenweg. De tijd gereden in de kwalificatie (door Joost gemist, dus 0 punten) was ook de eindklassering van Race 1; voor Robin een 5e plaats in de NK Sport 1000. Race 2 zou met een rollende start worden aangevangen in sessie 5, zonder dat het officieel een race was. Je kunt je wel voorstellen dat wij onaangenaam verrast en verbaasd terug liepen richting de pitbox om ons gereed te maken voor het middagprogramma.

FP4, normaal gesproken Race 1, zou gelden als een vrije training. Voor Joost een mooie warm up, na 2 trainingen aan de kant te hebben gestaan en de R6 te hebben opgelapt met dank aan veel hulp en tips van de aanwezigen.

Joost over FP4:

Lucky me zeg. Tóch nog op tijd voor de warm up training, om het circuit beter te leren kennen voor de ‘race’ die zou volgen. Het blauwe monster sputterde weer heel aardig rond; wel merk ik op deze baan dat de afstelling nog te wensen over laat. In krappe bochten heb ik soms te weinig toeren om er vlot weer uit te accelereren en dan pakt ze niet goed op. Huiswerk dus ?

Deze training gaf me in ieder geval het vertrouwen terug om lekker te sturen en steeds wat later te remmen. Ik zat gelijk bij Robin Johnson #623 in de buurt, met een 1:05 een 7e tijd.

Robin over FP4:

Mede vanwege de verrassing tijdens de briefing, besloot ik om deze vrije training aan me voorbij te laten gaan. Er viel weinig te halen en de rode vlaggen tot dusver nodigden ook niet echt uit tot harder gaan in dit veld. Ook in deze training was er weer een rode vlag waardoor ik uiteindelijk niet veel gemist heb. Op naar Race 2!

ZAC Race 3+4 - Croix en Ternois (FR)

Rollende start

Al is een rollende start niet zo tof als een staande, waarbij de lichten uit gaan en iedereen tegelijk op bocht 1 jaagt; we waren toch blij dat er geracet ging worden. Er was -zoals geschreven- gekozen voor 1 in plaats van 2 races. Ter zake dus.

Robin over ‘de Race’:

Nou, de ‘race’ zelf… waar zal ik eens beginnen?

De 1e ronde zou met gematigde snelheid worden gereden, zodat een ieder bij kon blijven, na doorkomst over start/finish is dan start “race”.
Echter de praktijk ging toch wat anders; voordat ik de pitstraat uit was, was de nummer 1 al de 1e rechter bocht door waardoor ik de hele opwarmronde vol  heb moeten aanzetten om bij te blijven. Het gat was toen al geslagen en ik heb geen moment het gevoel gehad dat ik deelnam aan een wedstrijd. Ik heb 1 iemand ingehaald en ben zelf 2x ingehaald. Ik heb verder weinig risico meer genomen; het streven werd om de boel maar heel te houden en te finishen.

Uiteindelijk wederom 5e* geworden in de NK sport 1000. Om maar positief af te sluiten heb in de ‘race’ een snelste tijd van 1:02 gereden, wat nu gelijk mijn PR is op Croix en daar kan ik wel mee leven. Over de verdere gang van zaken ben ik ergens wel teleurgesteld en ga er maar vanuit dat dit een incident is geweest waarbij de organisatie alles heeft geprobeerd om het tij te keren. Snel vergeten dus en op naar Zandvoort!!!

Joost over ‘de Race’:

Na het uitvallen in FP1, alle malaise met de elektronica en het missen van de kwalificatietraining, moest ik de rollende start helemaal achteraan beginnen. Hoe vet zou het zijn om vanuit die positie op het podium te belanden! Gelet op slechts 10 Rookies die waren afgereisd naar Croix en mijn rondetijd van 1:05 in FP4, zat dat er nog best in ook.

Ik kwam heel aardig uit de laatste bocht voor de start en kon al gauw Elon #282 uitremmen. Voor hem reden Robin Johnson #623, een coureur op een crossplane R1 en Sibrand Komdeur #904. De smaak van het uitremmen en inhalen te pakken, belandde ik op een 4e plaats. Met het podium in zicht, maakte ik het helaas even te bont met laat remmen en wijd insturen. Ik had de laatste bocht van dat rondje -denk ik- niet heelhuids kunnen insturen als ik niet voor rechtdoor-het-grind-in koos  ?

Na mijn grind escapade, die me opnieuw strak achteraan het veld bracht, vocht ik me terug tot vlák achter Robin #623, naar een 5e* plaats, binnen …seconden over de streep. Ik kan terugkijken op een machtig mooie en zeer leerzame race!

Aan het einde van deze tumultueuze en ook wel enerverende dag, hebben we de boel ingepakt en onze boxgenoten bedankt voor de gezelligheid. Bij deze nogmaals Koen en vriendin, Robin #623 en neefje (die er nog een dagje Mettet aan vast plakten) en -last but surely not least- Elon #282 bedankt voor de gezelligheid tijdens deze dag!

Rond 18.30 zijn we vertrokken richting Niezijl. Jullie snappen het al: dat werd nachtwerk! Rond 00.15 zondag kwamen we aan om vervolgens de bus uit te laden en in te leveren bij Stuur Autoverhuur in Stad.

Onderweg vanuit Croix hebben wij samen nog ruim de tijd gehad om deze dag te evalueren en zijn we tot de conclusie gekomen dat we als team nóg beter tot elkaar zijn gekomen en we nog veel van elkaar kunnen leren. We vullen elkaar goed aan en dit staat weer garant voor nog veel meer avonturen welke wij uiteraard met jullie gaan delen.

We zeggen dankbaar en vol vertrouwen: ‘till next race!!!

*= op het moment van schrijven zijn de officiële uitslagen nog niet gepubliceerd.

Gelukkig zijn er nóg wat foto’s

 

Categorieën: ZAC2019