Zandvoort aan Zee

30 mei reed team Road Racing Grunn de 5e en 6e race van de ZomerAvond Competitie, op het uitdagende Circuitpark Zandvoort. Woensdagavond 29 mei reisden we af van Niezijl richting Zandvoort, deze keer niet met een bus maar back-to-basics: Robin met zijn oudgediende VW Golf met motorkar en Joost met de DS van mam en de kar van Engel Flonk; dank jullie wel!

Rond 21.30u gearriveerd bij het circuit, moesten we wachten op de afwikkeling van een autorace totdat we onze pitbox konden betreden. Deze pitbox konden we prima met aantal andere rijders delen, want wát een ruimte. Ten opzichte van Croix een echte verademing!

Tijdens het wachten op raceauto’s die op enorme racetrailers werden geladen op een relatief klein paddock, konden en kunnen wij ons nog totaal geen voorstelling maken hoe hier volgend jaar een F1 race gehouden moet worden ?

Nadat de auto’s eindelijk weg waren hebben we ons snel geïnstalleerd. Wat een zooi gaat er toch elke keer mee! Nog wat verhalen onderling uitgewisseld en rond 00.00 licht gedoofd, want het wekkertje zou om 06.45 gaan voor het inmiddels bekende ochtendritueel van inschrijven en keuren.

Dennis Batterink #346 en Rogier Pommer #35 sloten in de ochtend ook nog aan in de box, waardoor we uiteindelijk met 9 man in een dubbele box stonden als one happy racing family! Het dagprogramma bestond uit 1 vrije training, 1 kwalificatietraining en 2 races.

Gas! Vrije training

In de nacht van woensdag op donderdag had het geregend, maar gelukkig was de baan snel opdrogend waardoor we niet naar regenbanden hoefden te wisselen. Deze hebben we mee ‘op de velg’, maar in half-natte omstandigheden is zulk zacht rubber zo weg. We waren dus blij dat we konden starten op droogweer-banden.

Joost over FP1:

Ik ken Zandvoort van vroeger met mijn familie naar de Paasraces, een rondje om het circuit hiken en in de duinen autosport kijken. Om er nu zelf te mogen racen is toch wel heel speciaal hoor!

Met een wat stressvolle aanloop naar deze donderdag, een kort nachtje, vochtig asfalt én voor de eerste keer op dit circuit waar niet veel uitloop mogelijkheden zijn, was dit écht een sessie om voorzichtig de baan te verkennen. Dat zag je ook aan de tijden deze sessie; met een 2:27 stond ik op plek 5 over all, als 3e van de 600’s.

Robin over FP1:

Het circuit van Zandvoort was voor mij niet geheel nieuw, echter was het al weer dik 5 jaar geleden dat ik hier voor het laatst heb gereden en mijn PR hier stond op een 2.08.9.
Doel van de vrije training was dan ook de weg weer vinden op dit uitdagende circuit met hoogteverschillen, blinde bochten, chicanes en een supersnel recht stuk. Mijn GSXR 750 k4 klokte hier vandaag 293 km/u op de teller, nice!
Uiteindelijk de sessie afgesloten met een 2.08.5, dus gelijk al een nieuw PR ?

De kwalificaties

De kwalificatietrainingen, die onze plek op de startgrid bepalen, werden vanaf 11.00 gereden. Joost eerst; inmiddels een beetje gewend aan het racen door de duinen.

Joost over QP:

De tips en hulp die Rob (Rob’s Techniek) en Willem (WP-Techniek) mij gaven over bandenspanning én voorvering, gaven me prima vertrouwen in de motor, zowel bocht in als Bosuit. Jeroen (JK Motoren) heeft er afgelopen week nog voor gezorgd dat de R6 weer heerlijk soepel loopt, ook op lagere snelheid. Niet te vergeten de brandstofpomp uit een Yamaha TDM900 van Pieter (HPS Motoren). Bedankt jongens, ik kan jullie hulp enorm waarderen!

Nu was het asfalt goed droog en kon ik op pad voor een snelle tijd. Flink wennen was het gebrek aan quickshifter; deze hebben we even moeten weglaten. Omdat de motor niet goed wilde lopen, rijd ik weer met de standaard ECU. Geen probleem, want de winst ligt zeker nog bij de rijder!

Met een 2:12.227 stond ik als 8e gekwalificeerd in een veld van 21.

Robin’s kwalificatie werd in eerste instantie uitgesteld vanwege een ongeluk bij de TOMS cursus, waarbij de ambulance moest uitrukken. Beleid is dan dat het programma pas mag worden hervat als er een nieuwe ambulance ter plekke is.

Robin over FP1:

De kwalificatie voelde goed en de Gixxer ging super door de versnellingen heen. Dit kwam mede gezien het feit dat ik voor het eerst met een quickshifter reed, welke ik vorige week heb laten plaatsen bij Druijff Racing.
Deze training op een volledig droge baan reed ik uiteindelijk een 2:04.455, wat weer een dik PR betekende en mij de 26e startplek bezorgde in een veld van 36 rijders. Aangezien mijn tijd de 3e snelste tijd was van de Sport 1000, zat misschien een podium er wel in vandaag.

Fans stromen toe

Inmiddels was er ook aanzienlijk wat support aanwezig in en om de pitbox, in de vorm van familie, sponsors (Dakservice Gooiland, JK Motoren), kennissen en vrienden vanuit alle windstreken. Geweldig jullie allen te zien en te spreken, hoe kort soms ook, maar geloof ons: jullie bezoek wordt enorm gewaardeerd en niet vergeten!

ZAC Race 5+6 - Zandvoort

Race 1

Na het -toch wel- debacle van Croix konden we gelukkig weer écht racen met de daarbij behorende start. Anders dan op Assen, staan we op Circuit Zandvoort in plaats van 3 met z’n 2en naast elkaar op de grid. De sprint naar de 1e bocht is hier dan weer een stuk langer dan op Assen.

Joost over Race 1:

Ik was eigenlijk best zenuwachtig voor de race. De box was wat druk op het moment dat we konden opstellen in de pitstraat, en de tijd waarin je aan vanalles moet denken vloog ineens. Als je dan voor je gevoel te laat begint met helm op en bandenwarmers afnemen, stap je wat gehaast op de motor. Ik moet nog leren mij wat rustiger voor te bereiden.
Anyway: lights out, go!
Startend vanaf rij 4 op de grid, met 21 supersport en superbike machines richting Tarzanbocht. Door de Gerlachbocht, de Hunserug op, ging alles prima en reed ik rond plek 5. Toen ik echter met ca. 200/u naar rechts moest omdat een Ducati voor mij eerder dan verwacht van het gas ging, durfde ik het niet meer aan om -tijdens het remmen- in te sturen. Rechtdoor de GP-Chicane afsnijdend, stuiterend door het grind, want geen raceweekend zonder kiezels in de onderkuip! Het wordt tijd voor een vitrinekast ?
Ik wist de motor overeind te houden en de rest van de race was relatief saai vergeleken met bovengenoemde actie. Laten we besluiten met P9 over all; een mooie P6 van de 600’s.

Robin over Race 1:

Rood licht aan en uit, kak! Ik schakel te snel naar de 2e versnelling, waardoor ik veel plaatsen verlies en aankomende bij de befaamde 1e bocht rechts, de Tarzanbocht, laat ik ook nog het kaas van mijn brood eten. Onder mijn helm word ik hier niet blij van en het doel is dan ook duidelijk… proberen terug te vechten!
Na een ronde of 3 pak ik 2 rijders terug en tijdens de race zijn er ook nog 2 gecrasht. De hele race houd ik een Yamaha R1 in het zicht en ronde na ronde kom ik dichterbij echter is de race 1 ronde te kort en finish ik overal 28e.
In mijn klasse ben ik 5e geworden ondanks wederom een nieuw pr van 2.03.045 ben ik toch wel teleurgesteld in mezelf doordat ik mijn start verprutste en te slap de 1e bocht in ging.
Nou ja. Resetten dan maar en op naar Race 2!

Race 2

De temperatuur vandaag was prima en Zandvoort biedt, mits droog, veel grip. De Pirelli banden van beide rijders waren goed voor nog een race en die was dan ook gepland: de Rookies om 14.35 en de Sportklasse om 15.20u.

Joost over Race 2:

Voor de race heb ik even naar een snoeihard Spotify lijstje geluisterd, in de zon, buiten de box. Perfect! Veel relaxter, met een volle tank en hulp bij de bandenwarmers en paddockstand, rolde ik de box uit om op te stellen en de warm-up ronde te rijden.
Race 2 kan ik eigenlijk het beste in beeld uitdrukken, maar toch moet ik even ingaan op ‘my first little wheelie’, haha. Ik moet nog wennen aan dat het gas (kort) dicht moet bij het opschakelen, nu ik zonder qs rijd. Omdat ik vol gas bleef geven na de start, kreeg ik ‘m niet in de 2e versnelling en toen dat wel lukte, was het wheeelie time! Met 2 benen van de stepjes kwam ik vrij snel weer op 2 wielen en kon ik alsnog samen met GewoonDennis #346 en Peter ‘Pino’ Bergsma #333 de Tarzanbocht in. De Gerlachbocht uitkomend, besloot Pino het nog eens dunnetjes over te doen met een kekke wheelie de Hunserug op.
Voor de rest van deze race verwijs ik graag naar onboard Dennis, onboard Pino en hieronder mijn eigen.
Ik finishte Race 2 met 0.07 seconde(!) voorsprong over de streep op Dennis #346, met een 2:08.428! Een 8e plek over all en P5 van de Rookies 600! Hieronder kun je de laatste ronde meerijden:

Vlak voor race 2 heeft Robin nog snel remblokken gewisseld, met behulp van de nodige support. Thanks mannen!

Robin over Race 2:

Nou, het doel voor Race 2 was duidelijk, beter starten!!!
Dit lukte uitstekend, want ik kwam goed weg en was nu ook brutaler in de Tarzanbocht. Ik kon mijn positie behouden en zelfs wat plekken winnen. Kwam bij dat ik nu goede aansluiting had bij #77 Frank van Geffen, een ‘oude bekende’ van de eerste 2 wedstrijden Assen.
Een paar ronden had ik de hoop om Frank te passeren, echter kwam ik net tekort, waardoor hij beetje bij beetje wegliep en ik een redelijk eenzame wedstrijd heb gereden. In de voorlaatste ronde werd ik helaas nog ingehaald door een ZX-10R. Ik probeerde nog aan te pikken, maar het beste was eraf.
Mijn eindklassering in deze wedstrijd was een 26e plek en in mijn klasse wederom de 5e plek snelste ronde deze wedstrijd een 2:03.669. Hmmm, begint een beetje routine te worden die 5e plek, de laatste 4 wedstrijden steeds 5e namelijk! Wel constant haha.
Mooi detail was dat ik ternauwernood een Aprillia RSV4R en een Yamaha R1 achter me heb weten te houden -beide rijders komen uit in de Supersport 1000- en dat bezorgde mij toch een big smile met mijn 750 ?. Onboard nagenieten?

Op naar Assen!

Onderweg naar huis zijn we nog ff bij de Gele M wezen eten, met Jeroen en zijn maten en Robin Johnson #623 en zijn vriendin. Hierna volgde de lange rit richting het Noorden, om weer een hoofdstuk in ons mooie plakboek te kunnen afronden.

Wij willen iedereen hartelijk bedanken die ons deze racedag bezocht heeft, of ons succes gewenst heeft via social media etc. Te gaaf!!! (Actie)foto’s vind je hieronder, met speciale dank aan Ad Kievit (WegraceInfo.nl). Meerdere on board video’s staan op de Media pagina en op ons YouTube kanaal.

Nu op naar 4 en 5 juni Assen, alwaar een gedeelte van Road Racing Grunn de nodige meters zal maken om nog meer ritme op te doen. Krap 2 weken later, op maandag 17 juni, rijdt Joost zijn 7e en 8e race op het Drentse asfalt. Assen here we come!

Foto’s

Categorieën: ZAC2019