Voordat VR46 zijn rondjes doet

Motorracen is een enorme uitlaatklep en té tof om te kunnen en mogen doen; helemaal als je een moeilijk drukke week achter de rug hebt en dan op het TT Circuit mag rijden. Vaak is het toeleven naar iets tofs -en het terugkijken erop- spannender dan het tofs zelf. Bij wat wij doen is dat anders: de racedag zelf is eigenlijk met geen toetsenbord te beschrijven. Uiteraard wagen we toch weer een poging 🤓

 

Het raceseizoen is alweer even onderweg en we mochten eerder al genieten van het TT Circuit Assen, net als van de races op Croix (FR) en Circuit Zandvoort. Toch gaat er weinig boven ‘ons’ Assen, al is deze racedag zo vlak voor de Dutch TT het team niet compleet, zonder Robin #758. Gelukkig kon Robin afgelopen 4 en 5 juni de GSX-R 750 nog de sporen geven op Assen, maar het is toch balen als je concessies moet doen wanneer het om racen gaat.

Joost #759 had het weekend om voor te bereiden en zelfs een rijdend busje, dus arriveerde er toch een soort team, maandagochtend rond 7:15u op de paddock. De tent opgezet naast Robin Johnson #623, Dennis Batterink #346 en menig ander Rookie. De 6×3 teamtent is eigenlijk té luxe voor maar 1 Yamaha, dus moest er nog eentje bij van Peter Pino Bergsma #333. Ook Elon van Ham #282 met zijn nieuwe GSX-R 1000 vond aansluiting en zo was de tent vol.

Om 7:45 konden we inschrijven en keuren, daarna ruim tijd voor een ontbijtje. Nog even de bandenspanning controleren en hop, de baan op!

Joost over FP1:

De laatste keer dat ik op Assen reed was mijn eerste echte race op 2e paasdag, afgelopen maandag 22 april. Dat weekend, waarin ik ook mijn racelicentie haalde, lijkt al best lang geleden. Ondanks intussen op 2 totaal andere circuits te hebben gereden en op straat op mijn CBR600F uit ’94, voelden de eerste meters met de R6 door de Noordlus direct vertrouwd.

Nieuw is de Brembo rempomp die ik van Robin kon overnemen en die Jeroen (JK Motoren) installeerde. Dat scheelt een slok op een borrel, bij het aanremmen naar bijvoorbeeld de Ruskenhoek en de Haarbocht! Niet voluit stampend, reed ik deze vrije training toch een 2:02. Een prima opwarmer in de buurt van mijn PR en niets aan te merken op de motor!

 

Hoe is’t met de bandjes?

Joost rijdt met veel dank aan HPS Racing op Pirelli SuperCorsa 2 banden en zo’n achterband gaat met het huidige tempo maximaal 2 racedagen mee. Joost’s huidige achterband kon de kwalificatietraining nog mooi blijven plakken, maar daarna was het tijd voor een wissel. Eerst maar een mooie positie op de startgrid zien te bemachtigen!

Joost over QP:

In de eerste ronden van deze kwalificatietraining zat ik tussen veel verkeer, snel en iets minder snel, waardoor ik vooral lol had met inhalen. Ik besefte me bij uitkomen Duikersloot ineens dat dit niet opschoot qua rondetijd. Dus even wachten en opletten dat je niemand in de weg rijdt, om fullgas de GT chicane uit te komen en met vrij baan 1 of meerdere rondjes te pushen.

Deze rondjes kwam ik de Strubben ook steeds sneller door, mede dankzij de tips die Robin #758 mij laatst gaf. Dit hielp mee bij een prima training, waarin ik geen moment een gebrek aan gevoel met de motor en het circuit had. Na binnenkomst en in de bandenwarmers bleek dat ik 15e over all (34 rijders) had gereden; 5e van de Rookies 600 met een 2:00.275. Nu is die magische grens van 2 minuten ineens verrekte dicht bij zeg.

Voor de race

Sommigen zijn beter met computers en gitaren, dan met motortechniek. Daarom is het zo mooi dat het op het ZAC paddock niet ongewoon is dat 4 personen 1 andere rijder helpen als het verder gaat dan bandenspanning en benzine. Onder anderen Robin Johnson #623 en Pino #333 hielpen waar nodig bij het (de)monteren van Joost’s achterwiel en RR Motorsports was er om binnen no time een nieuw bandje om de velg te zetten.

Een tank vol benzine, zelf voldoende gedronken, niet teveel gegeten, wat rust in het zonnetje en een bakje pleur achter de kiezen, was het tijd voor het tofste moment: lichtjes uit.

LeTT’s race!

Joost over Race 1:

Een veld met 34 rijders, 600 en 1000cc, waarvan de top 15 vandaag sneller is dan de Rookies-grens (2:01)… dat belooft wat. Ik mocht van de 15e plek vertrekken; rechts op rij 5. Ik merk dat, ondanks ik zelf niet de scherpste ben daarmee, het opstellen na de warm up lap steeds sneller gaat en dus de rode vlag sneller weg kan, de lichten aan. De meeste rijders begrijpen inmiddels ook dat we starten bij licht uit. 🤡

Mijn start was goed, maar niet zo raketterig als de vorige races hier. Geeft niet, want ik kwam nu aan de binnenkant de Haarbocht in en zat al gauw rond de top 10. De eerste ronden waren best wel madness, want er werd aan alle kanten ingehaald; ook door ondergetekende. Als voorbestemd, kreeg ik het weer eens met Dennis #346 aan de stok. De rest van de race is het best te omschrijven met Dennis’ en mijn onboard beelden hieronder, maar in schrift staat mijn nieuwe PR van 1:59:881 prima, met P9 over all en 5e van de 600‘s.

Joost over Race 2:

Race 1 was best vermoeiend, maar voordeel was dat de motor en banden gewoon goed aanvoelden en ik dus tussen de races gezellig kon keuvelen met de mede Rookies die deelnamen aan het tentenkamp. Ik moet mezelf soms dwingen tot stoppen met gezellig doen, want drinken en rust voor een race zijn o-zo belangrijk. Gelukt, want ik ging vol vertrouwen de pitstraat uit, op naar P9 op de grid.

De start was eigenlijk net als Race 1 goed, maar niet geweldig. Heelhuids de Noordlus door, met daarna de eerste ronden van deze race net zo spannend als de vorige. Ik reed, vanaf het moment dat enkele 1000’s me voorbij kwamen op de Veenslang, met wat meer reserve denk ik. Ook viel het me op de beelden op dat ik richting Ramshoek, na Meeuwenmeer, niet in de 6e versnelling kwam. Zulks komt nog wel; de R6 loopt en rijdt verder vlijmscherp en hielp me mooi constant rond de 2:00 te rijden, naar een 12e plek over all en ‘gewoon weer’ 5e van de 600‘s. Steady as she goes! ✊

Inpakken en op naar de Dutch TT

Het was een hele eer om deze maandag op een stralend TT Circuit te mogen racen en het blauwe monstertje achteraf weer glimmend in de bus te mogen drukken. We kunnen als team weer trots zijn op een aangescherpt PR met 2-minuten doorbraak in The Cathedral of Speed, zoals het Circuit van Drenthe met recht genoemd mag worden. Wát een plek!

De agenda van Road Racing Grunn vult zich intussen flink, mede door de jeuk die Robin kreeg van het niet kunnen rijden deze dag. De eerst volgende knie gaat weer aan de grond in België op 6 juli; dan rijdt Robin #758 met zijn GSX-R 750 een trainingsdag als voorbereiding op Race 9+10, dinsdag 9 juli ook op het Belgische Circuit Zolder.

Joost rijdt tot nader order de races in Zolder niet, vooral omdat het racebudget niet oneindig is. 🙈 Joost’s eerst volgende geplande circuitmeters zijn echter om naar uit te kijken: 18 juli op Spa Francorchamps (BE)!

Koffie

Zien wanneer we nog meer rijden? Check vooral de kalender en wees welkom! ☕

Onze grote dank gaat als team weer uit naar alle sponsors en liefhebbers die ons steunen en volgen. Graag tot de volgende ✌️

Tijdens het afronden van dit verslag is het officieel zomer en start de TT Week ook zo’n beetje. Geen beter moment om nog even van wat plaatjes te genieten, met dank aan de diverse fotografen!

 

Categorieën: ZAC2019