De Zwarte Vlag van Circuit Zolder

Afgelopen 9 juli was het zover: Race 9 en 10 op Circuit Zolder, België.

Robin :

Voor mijn gevoel alweer te lang geleden dat ik een wedstrijd had gereden, buiten de trainingsdagen, was 30 mei Zandvoort voor het laatst.
Na afgelopen trainingsdag 6 juli op Zolder hadden we STVA ellende zoals jullie inmiddels wel weten en die hebben we samen met JK Motoren die zondag nog opgelost. Maandagavond laat ben ik afgereisd naar het Zuiden des lands, om daar te overnachten bij Frank #77. Nogmaals hartelijk dank hiervoor! 👊

Wegens omstandigheden (iets met brandende lampjes in de gezinsauto 🙈) is Robin rijkelijk laat gaan slapen en na ca. 5 uurtjes plat alweer richting Zolder gereden.
Eenmaal aangekomen op het circuit werd de boudel geïnstalleerd in de pitbox samen met Robin #629, Jeroen #137, Dirk #888, Jan #271 en GewoonDennis #346. Op vertoon van de boarding pass direct door naar de keuring en om 09.40 de 1e vrije training.

1e vrije training

De Sport 1000 klasse zou deze wedstrijd voor het eerst gescheiden van de Supersport 1000 worden verreden. Robin ging de eerste vrije training samen met Jeroen #137 als 1e de baan op in de Sport 1000.

Robin over FP1:

Samen met Jeroen een heerlijke sessie gereden (we waren dan ook 1 en 2 in deze sessie) en mijn PR verbeterd naar een 1:49.0 en dat al gelijk in de 1e vrije training! Dat belooft wat…
Bij het verlaten van de baan werd ik aangehouden door de geluidsambtenaar van het circuit, toen bleek dat ik een zwarte vlag had gekregen en moest tekenen voor 98.3 decibel waar 98.0 toegestaan is.
Dit was geen goed begin van de dag, want bij de 2e zwarte vlag zou het einde racedag zijn 😱

2e vrij training

Robin over FP1:

Met de zwarte vlag uit de 1e vrije training in mijn achterhoofd, ging ik toch wel met samengeknepen billen de baan op en heb ik geprobeerd, althans dat dacht ik, zover mogelijk bij de 2 geluidspalen vandaan te blijven.
Echter in rondje 3 sloeg het geluidsdrama wederom toe. Ik zag bij start/finish de zwarte vlag met mijn rijnummer.
Einde dag! Wat een teleurstelling. Zaterdag was alles nog in orde qua geluid en nu was ik al klaar voor de rest van de dag 😭

Robin heeft echt ff een momentje nodig gehad om af te koelen, alvorens hij naar de organisatie (RSZ Motorsport) is gelopen. Hier bleken al veel meer rijders dezelfde ellende te hebben.
RSZ heeft ons deze dag echt super geholpen met creatieve oplossingen, zodat de meeste van ons alsnog konden racen. RSZ Motorsport, echt grote klasse!

En doorrr

Door alle geluidsproblematiek —inmiddels hadden al 30 rijders minimaal 1x de zwarte vlag gehad— heeft RSZ besloten de Sport en Supersport 1000 samen te voegen voor de kwalificatie en de races. Dit pakte goed uit, omdat het geluidssysteem simpel gezegd met meerdere motoren dichtbij elkaar niet goed kan registreren.

Robin over QP:

Mijn plan was geen risico nemen met een geluidsovertreding en iig te zorgen dat ik zonder een zwarte vlag in de qualy voor race 1 op de grid zou staan .
Ik heb dan ook maar 3 rondjes voluit gereden en stond met mijn tijd van 1:50.3 als 19e op de grid van 28 rijders.

Race 1

P19 op de grid betekende startrij 7 voor Robin, met op dezelfde rij op P21 GewoonDennis. BAM: lichten uit en ✊

Robin over Race 1:

Mijn start was redelijk en ik ging bij de 1e linkerbocht heel brutaal meerdere rijders buitenom voorbij, waardoor ik al snel rond P15 uitkwam. Deze plek wist ik 3 ronden vast te houden, waarna er een code 60 volgt vanwege een zware crash in de Bianchi bocht.
Na 3 ronden code 60 werd de race niet meer herstart, wat inhield dat ik 3e was geworden in mijn klasse! Er echt van genieten kon ik niet, want het was akelig stil op de paddock en het duurde lang voordat de gecrashte rijder met de ambulance werd afgevoerd.

Race 2

Na een lange onderbreking, werd door RSZ besloten een ingekorte race 2 van 7 ronden te rijden.

Robin over Race 2:

Ik mocht starten op P14 en kwam echt goed weg! Ik knalde als 9e de 1e bocht door. Op het rechte stuk na de Bianchi verloor ik weer een paar plekken, puur op vermogensverschil ten opzichte van die dikke 1000’s.
Maar ik zit er dit keer goed bij en kan echt de strijd aan gaan met een Yamaha R1 uit 2017 en de 2004 Yamaha R1 gereden door inmiddels een paddock-bekende van ons: Will #39 .
Een paar keer wist ik ze uit te remmen, maar op vermogen kwamen ze mij toch weer voorbij. In ronde 7 werd ik vlak voor de Sacrementsheuvel weer gepasseerd door de 2017 R1, terwijl ik juist probeerde weer aan te vallen bij Will #39. Ik deed er dan ook alles aan om bij te blijven; het resultaat was een wegbrekend achterwiel bij uitkomen chicane na de Sacrementsheuvel. Dit zorgde ervoor dat ik uit het zadel werd geworpen en dat ik de Suzuki ternauwernood overeind wist te houden😆.

Ik herstelde snel van de bijna-crash, maar het vertrouwen was toch even weg en ik durfde niet snel op het gas de Ziekenhuisbocht uit. Daar dacht Jeroen van te profiteren, echter trakteerde ik hem op een lesje remmen voordat we de chicane voor opkomen rechte stuk instuurden.
Bij het opkomen zag ik in de verte al de zwart wit geblokte vlag, maar ook nu durfde ik niet helemaal vol op het gas vanwege het eerder genoemde moment.
Jeroen wist me vlak voor de finish te passeren; hij 3e ik 4e dus in deze race 2.
Dit hield in gedeeltelijk 3e plaats!!! Omdat het resultaat van race 2 zwaarder telt, werd Jeroen over all 3e. Gefeliciteerd kerel!!!
Van Race 2 heb ik erg genoten en mijn PR dik verbeterd naar een 1:47.906.

Race 2 werd gadegeslagen door Jeroen #137 op zijn ZX10-R, die vlak achter Robin zat. Check vooral zijn onboards! Direct bij start is te zien hoe Robin, links t.o.v. #137, bijzonder goed van zijn plek komt en op 09:45 vindt Jeroen #137 aansluiting.

Mixed feelings

Al met al was het een bewogen dag en helaas heeft ook Robin kennis mogen maken met de “beruchte” zwarte vlag van Zolder. Snel werd de boel opgeruimd en net over de grens nog wat gegeten met Jeroen #137 en zijn vriendin, Dirk #888 en Robin #623.

Over de gehele dag heeft Robin ondanks alles toch wel kunnen genieten, echter zit er een grote maar aan dit verhaal. De in race 1 gecrashte rijder verkeert helaas nog steeds in zorgwekkende toestand. Tommie, onze gedachten zijn met jou je familie en alle betrokkenen. Get well soon mate; we hopen van ganser harte dat we met jou onze vergaande passie mogen blijven delen voor deze oh-zo-mooie sport.

Op naar de volgende ZAC wedstrijd van 3 augustus te Assen, waar Joost #759 er ook weer bij zal zijn 🏍️

Foto’s natuurlijk!

Categorieën: ZAC2019